خانه » وبلاگ » وب اپلیکیشن

وب اپلیکیشن

وب اپلیکیشن چیست؟

وب اپلیکیشن یا برنامه ی تحت وب، یک برنامه ی کامپیوتری است. که با مرورگرها و فناوری وب، برای انجام وظایفی، ساخته شده است. که داده ها و فایل ها را ذخیره می کند. در هر زمان و هر مکانی به کاربر اجازه می دهد تا به اطلاعات کسب و کارها دسترسی داشته باشد.  به صورت تکی یا گروهی و به صورت آنلاین، از طریق شبکه های اینترنت می توان از آن استفاده کرد.

وب اپلیکیشن، ابتدا براساس اهداف، عملکردها و نقش های یک مجموعه بررسی و تجزیه و تحلیل  شده سپس طراحی می شود و از طریق اینترنت قابل ارائه است.

بسیاری از کسب و کارها از طریق اینترنت مشغول به فعالیت هستند. وب اپلیکیشن به آنها امکان می دهد اطلاعات را با هدف خود مطابقت داده و تراکنش های سریع و ایمن انجام دهند. با این حال، تعامل مؤثر، تنها زمانی امکان پذیر است که کسب و کار بتواند تمام داده های لازم را جمع آوری و ذخیره کند. و ابزاری برای پردازش این اطلاعات و ارائه ی نتایج به کاربر داشته باشد.

اپلیکیشن وب، نرم افزار کاربردی است، که بر روی یک وب سرور اجرا می شود. برنامه های کاربردی وب، توسط کاربر از طریق یک مرورگر وب با اتصال به اینترنت قابل دسترسی هستند. اپلیکیشن وب را می توان برای کاربردهای مختلف طراحی کرد. و هر کسی ( از یک سازمان تا یک فرد)، می تواند به دلایل مختلف از آن استفاده کند. کاربر (مشتری) از طریق یک سرور خارج از سایت که توسط شخص ثالث میزبانی می‌شود، خدمات دریافت می کند. نمونه هایی از وب اپلیکیشن های رایج عبارتند از: پست الکترونیکی اینترنتی، خرده فروشی آنلاین، بانکداری آنلاین، حراج های آنلاین، ماشین حساب های آنلاین و فروشگاه های تجارت الکترونیک، اپلیکیشن های تصویر متحرک، پرتال ها.

 

مزایای استفاده از وب اپلیکیشن

 برنامه های وب بدون در نظر گرفتن سیستم عامل یا دستگاه تا زمانی که مرورگر سازگار باشد، قابل اجرا هستند. محدودیتی که موجب می شد، یک کاربر اندروید، صرفاً از اپلیکیشن های مخصوص اندروید استفاده کند. یا یک کاربر آیفون باید برای اپلیکیشن های مورد نیاز خود به اپ استور سر بزند، با وب اپلیکیشن، دیگر وجود ندارد. با هر سیستم عاملی می توان تنها با وارد کردن آدرس در مرورگر به برنامه مورد نظر خود دست یافت. همه ی کاربران به یک نسخه دسترسی دارند که هر گونه مشکل را از بین می برد.

وب اپلیکیشن،  بر روی هارد دیسک نصب نمی شوند، بنابراین محدودیت فضا حذف می شود. یعنی یک صفحه در فضای اینترنت است و حافظه ی گوشی یا تبلت را اشغال نمی کند. همچنین هزینه‌ها را هم برای کسب‌وکار و هم برای کاربر کاهش می‌دهند. وب اپلیکیشن براساس فناوری، طراحی شده است که در هر دستگاهی که اجرا می شود و به صورت استاندارد نمایش داده  شود. اپلیکیشن وب از طریق یک مرورگر وب مانند گوگل کروم قابل دسترسی است. و اغلب شامل مکانیزم ورود/ ثبت نام است.

 

تفاوت وب اپلیکیشن با وب سایت

تفاوت اصلی این است که چگونه با هر یک از آنها تعامل داریم. وب سایت، بر محتوا تأکید دارد. و یک مطلب را برای همه به طور یکسان نشان می دهد. ما اخبار، اطلاعات و سوالات متداول را در وب سایت می خوانیم. وب سایت براساس خروجی تعریف می شود. اما وب اپلیکیشن  با ورودی و براساس تعاملاتی که با کاربر دارد، تعریف می شود. همچنین، اطلاعات را پردازش ( ایجاد، به روز و حذف) می کند، و به کاربر نمایش می دهد. مطالب نمایش داده شده برای هر کاربر متفاوت است.

چرا کسب و کارها به یک برنامه وب (وب اپلیکیشن) نیاز دارند؟

ابتدا، بیایید با درک اینکه چرا کسب و کار شما به یک برنامه وب نیاز دارد شروع کنیم. تصور کنید که، به عنوان یک صاحب کسب و کار، می خواهید مشتریان خود را جذب کنید. شما همچنین می خواهید بر روی فرآیند برندسازی تمرکز کنید. و با افزایش محبوبیت کسب و کار خود در بازار، فضای رقابتی، موفقیت کسب کنید. آیا برای انجام همه ی این کارها، به وب سایت رسمی خود متکی هستید؟ خیر. شما به چیزی پرطرفدارتر، قابل دسترس تر و جذاب تر نیاز دارید؛ که پاسخ، برنامه های وب است.

برنامه های کاربردی وب به دلیل ویژگی های قابل تنظیمی که دارند، معمولاً برای مصرف کنندگان مفیدتر است. همچنین دسترسی گسترده تری به مصرف کننده ارائه می دهند. قابلیت دسترسی یکی دیگر از دلایلی است که شما باید در توسعه ی وب اپلیکیشن سرمایه گذاری کنید. مشتریان شما می توانند به راحتی به ویژگی های مختلف برنامه های وب در تلفن همراه خود دسترسی داشته باشند. این به شما کمک می کند تا بهره وری کلی کاربران را بهبود بخشیده و در نهایت سود را افزایش دهید.

راه های جالبی که کسب و کارها می توانند از برنامه های وب بهره ببرند

بازیابی اطلاعات: در صورت از دست دادن اطلاعات یا اشتباهات فنی با استفاده از برنامه های وب می توانید به سرعت داده ها را بازیابی کنید.

امنیت بهتر: برنامه های وب امنیت بهتری را به کاربران ارائه می دهند که در نهایت منجر به وفاداری بهتر و بیشتر مشتری می شود.

مزیت رقابتی: می‌توانید روش های خلاقانه و برنامه‌های درخشانی را ارائه دهید تا مشتریان را درگیر شرکت خود نگه دارید. با نوآوری مداوم می توانید از مزیت رقابتی مطمئن باشید.

بهره وری بهبود یافته: استفاده از برنامه های وب منجر به بهبود کارایی و عملکرد تجاری می شود.

برنامه‌های کاربردی وب به شما کمک می‌کنند فرآیندهای کسب‌وکار خود را ساده‌سازی کنید، که منجر به دقت بیشتر می‌شود. علاوه بر این، با ادغام تمام داده ها در یک مکان، کسب و کار شما می تواند از بازدید بیشتری بهره مند شود. مصرف کنندگان می توانند در هر زمان به برنامه های وب دسترسی داشته باشند، مشروط بر اینکه به اینترنت متصل باشند.

انعطاف پذیری و مقیاس پذیری: از آنجایی که یک برنامه وب سفارشی به طور خاص برای نیازهای کسب و کار شما ساخته شده است، کاملاً منعطف و مقیاس پذیر برای تقاضاها و رشد کسب و کار شما است.

 

مهمترین عناصری که باید در وب اپلیکیشن وجود داشته باشد

 

–           متناسب بودن با موبایل: امروزه کاربران بیشتر به گوشی های هوشمند و تبلت ها متکی هستند. طبق یک نظرسنجی، تنها 27 درصد از پاسخ دهندگان از لپ تاپ یا دسکتاپ برای اتصال به اینترنت دور از محل کار استفاده می کردند.

–           یکپارچگی: اگر فرآیند ثبت نام زمان بر باشد، کاربران ناراضی می شوند. باید به کاربران اجازه داده شود  تا به سرعت با حساب رسانه اجتماعی دلخواه خود وارد شوند. هیچ فرم طولانی برای پر کردن وجود نداشته باشد. و کاربران از مزایای ثبت نام به عنوان مشتری لذت ببرند.

–           امنیت: مشتریان می توانند از تراکنش های پرداخت ایمن، حساب های کاربری ایمن و ارتباطات خصوصی خود مطمئن باشند. این ویژگی می تواند به ایجاد اعتماد در بین شما و مشتریان کمک کند. ایجاد امنیت، باعث افزایش قابل توجهی در رتبه‌بندی جستجو توسط گوگل می شود.

–           چت کردن: چت کردن، راه ساده ای را برای صاحبان کسب و کار فراهم می کند تا با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. تا هم از طریق پاسخ به سؤالات آنها و هم وقت گذاشتن برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد افرادی که کالاها یا خدمات آن ها را خریداری می کنند، خدمات رسانی کنند.

–           پرداخت های وب: ممکن است لازم باشد پرداخت آنلاین را در برنامه ی وب خود بگنجانید. تا مشتریان بتوانند هزینه ی محصولات یا خدمات را بدون دردسر پرداخت کنند. بسیار خوب است که یک تسویه حساب یک مرحله ای داشته باشید.

 

نتیجه

افزایش استفاده از اینترنت در بین شرکت ها و افراد، بر نحوه ی اداره کردن کسب و کارها تأثیر گذاشته است. این امر منجر به پذیرش گسترده ی برنامه های پرکاربرد وب اپلیکیشن شده است. زیرا شرکت ها از مدل های سنتی به مدل های مبتنی بر  شبکه تغییر می کنند. برنامه های کاربردی وب اپلیکیشن، به کسب و کارها این توانایی را می دهند که عملیات خود را ساده کنند. همچنین این برنامه ها، باعث اقزایش کارایی و کاهش هزینه ها می شود. مزیت دیگر آن این است که، در چندین سیستم عامل کار می‌کنند و دسترسی وسیع‌تری دارند و به راحتی از هر کجا قابل دسترسی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *