خانه » وبلاگ » بلاک چین

بلاک چین

تعریف واژه

واژه بلاک چین (Blockchain) از دو کلمه Block (بلوک) و Chain (زنجیره) تشکیل می شود. در واقع زنجیره ای از قطعاتی به نام بلوک ها است. در هر بلوک اطلاعات ثبت می شوند و بلوک ها مانند زنجیره بهم متصل می شوند. هر بلوک دارای هش مخصوص به خود است که کاربرد آن جلوگیری از تقلب و تغییر است. کدهای هش به وسیله یک تابع ریاضی به وجود می آیند که اطلاعات دیجیتال را به اعداد و حروف تبدیل می کند. اگر آن اطلاعات به هر صورتی ویرایش شود، کد هش نیز تغییر پیدا می کند.

بلاک چین

 یک پایگاه ثبت اطلاعات است که بین اعضای یک شبکه کامپیوتری به اشتراک گذاشته می شود. همچنین به عنوان یک پایگاه داده، داده ها را در قالب دیجیتال و به صورت الکترونیکی ذخیره خواهد کرد. بلاک چین ها عمدتا به دلیل نقش مهم خود در سیستم های ارزهای دیجیتال، مانند بیت کوین، برای حفظ ایمنی بیشتر شناخته می شوند. نوآوری در این فناوری، این است که امنیت داده ها را تضمین می کند و بدون نیاز به شخص ثالث، اعتماد ایجاد می کند.

تفاوت پایگاه اطلاعات معمولی و بلاک چین

یکی از تفاوت های اصلی بین یک پایگاه اطلاعات عادی و یک بلاک چین، نحوه ساختار داده ها است. یک بلاک چین، داده ها را به صورت یک جا در دسته هایی به نام بلوک جمع آوری می کند که این اطلاعات را در خود نگه داری می کند. بلوک‌ها ظرفیت‌ ذخیره‌سازی خاصی دارند و در صورت پرشدن ظرفیتشان، بسته می‌شوند و به بلوک های پرشده قبلی متصل می‌شوند. این بلوک ها، زنجیره‌ای از اطلاعات را تشکیل می‌دهند که به زنجیره بلوکی شناخته می‌شود. تمام اطلاعات جدید در یک بلوک جدید ذخیره می شود که پس از پر شدن دوباره به زنجیره اضافه می شود.
یک پایگاه اطلاعات معمولی، معمولاً داده های خود را در جدول ساختار می دهد، در حالی که در این فناوری، همان طور که از نامش پیداست، داده های خود را در قالب قطعاتی (بلوک ها)، که در کنار هم قرار می گیرند، ذخیره و نگه داری می کند. این ساختار داده، به طور ذاتی یک خط زمانی برگشت ناپذیر از داده ها را ایجاد می کند. هنگامی که یک بلوک پر می شود، بخشی از این خط زمانی می شود.
در مورد بیت‌کوین، این فناوری به‌صورت غیرمتمرکز استفاده می‌شود تا هیچ فرد یا گروهی روی آن کنترل نداشته باشد، بلکه همه کاربران به طور جمعی کنترل را حفظ می‌کنند.
بلاک چین های غیرمتمرکز تغییر ناپذیر هستند، به این معنی که اطلاعات وارد شده غیر قابل تغییر و برگشت ناپذیر هستند. برای بیت‌کوین، این بدان معناست که تراکنش‌ها به‌طور دائم ثبت می‌شوند و برای همه قابل مشاهده هستند.

بلاک چین های عمومی

هیچ محدودیتی برای دسترسی ندارند. هر کسی با اتصال به اینترنت می‌تواند تراکنش‌ها را به آن بفرستد و همچنین اعتباربخشی انجام شود (یعنی در اجرای یک پروتکل اجماع شرکت کند). و از نوعی الگوریتم اثبات کار یا اثبات سهام استفاده کند.
برخی از بزرگترین و شناخته شده ترین این دسته: بلاک چین بیت کوین و  اتریوم هستند.

بلاک چین های خصوصی

به گونه ای است که کسی نمی تواند به آن بپیوندد مگر این که توسط مدیران شبکه دعوت شود. همچنین دسترسی برای سایر کاربران محدود شده است.

یک بلاک چین چگونه کار می کند؟

هدف بلاک چین این است که اجازه دهد، داده ها به صورت دیجیتالی ثبت شوند، اما ویرایش نشوند. به این ترتیب، پایه و اساس، دفاتر غیرقابل تغییر یا سوابق تراکنش هایی است که نمی توان آن ها را تغییر داد، حذف کرد یا از بین برد. مفهوم بلاک چین در سال 2009 برای بیت کوین استفاده شده است. در سال های پس از آن، استفاده از این فناوری از طریق ایجاد ارزهای دیجیتال مختلف، برنامه های کاربردی مالی غیرمتمرکز، توکن های غیر قابل تعویض و قراردادهای هوشمند گسترش یافته است. این امکان برای بلاک چین وجود دارد که انواع اطلاعات مانند موجودی محصول یک شرکت، قراردادهای قانونی و هویت‌های ایالتی را در خود نگه دارد.
این سیستم به ایجاد نظم و شفافیت و آگاهی از رویدادهای مختلف کمک می کند. به این ترتیب، هیچ عضوی، نمی تواند اطلاعاتی را که در شبکه نگه داری می شود تغییر دهد. به همین دلیل، تاریخچه (مانند تراکنش های یک ارز دیجیتال) و اطلاعات و داده ها برگشت ناپذیر است.

آیا بلاک چین امن است؟

فناوری بلاک چین به چندین روش به امنیت و اعتماد دست می یابد. در آغاز، بلوک های جدید به صورت خطی و زمانی ذخیره می شوند. به این معنی که آن ها همیشه به انتهای زنجیره اضافه می شوند. پس از اضافه شدن یک بلوک به زنجیره بلوک ها ، تغییر محتویات بلوک و بازگشت به عقب، بسیار سخت و دشوار است. به این دلیل که هر بلوک حاوی هش مخصوص به خود، به همراه هش بلوک قبل از خود و همچنین مهر زمانی ذکر شده قبلی است.

بلاک چین، به دلیل ارزهای دیجیتال و بیت کوین اهمیت زیادی پیدا کرده است. همچنین از نظر هر سرمایه‌گذار در کشور، می‌توان عملیات تجاری و دولتی را کارآمدتر، دقیق تر، با واسطه کمتر، ایمن تر و مقرون به صرفه تر انجام داد.

blockchain.asp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *