خانه » وبلاگ » متاورس

متاورس

اصطلاح metaverse دو جهان meta و universe را با هم ترکیب می‌کند. این اصطلاح عمدتاً برای اشاره به تکرار پیش‌بینی‌شده آینده اینترنت که اغلب تحت عنوان اینترنت سه بعدی شناخته می‌شود، استفاده می‌شود. انتظار می رود این تکامل و پیشرفت اینترنت با محیط های سه بعدی آنلاین همراه باشد. همچنین دسترسی به واقعیت مجازی را برای کاربران فراهم کند.

متاورس چیست؟

متاورس، به دیجیتال یکپارچه فعلی و آینده اشاره دارد که بر واقعیت افزوده و واقعیت مجازی متمرکز است. به طور کلی به عنوان گام بعدی تکامل اینترنت مطرح می شود. همچنین یک فرصت مالی و تجاری قابل توجه برای صنعت و سایر قسمت ها محسوب می شود.

در متاورس، ابزارهایی مانند: عینک دیجیتال، گوشی های هوشمند، تبلت، هدست واقعیت مجازی و سایر دستگاه ها امکان دسترسی به واقعیت افزوده و محیط های سه بعدی مجازی را به کاربران می دهد.آن ها می توانند در آن کار کنند و با دوستان خود ارتباط برقرار کنند. انجام تجارت، بازدید از مکان های دور، و دسترسی به فرصت های آموزشی، همه در محیطی با واسطه فناوری به روش های جدید و همه جانبه است.
بنابراین، متاورس یک فضای دیجیتال نیست، بلکه تعدادی فضا و تجربیات دیجیتالی است. در حال حاضر توسط شرکت‌ها برای ارائه تجربیات دیجیتال واقعی‌تر و فراگیرتر ایجاد می‌شوند. این فناوری دارای طیف وسیعی از قابلیت‌های بالقوه از همکاری واقعیت افزوده است.
متاورس فقط یک نوع تجربه نیست. به مجموعه‌ای از تجربیات دیجیتالی همه جانبه اشاره دارد که در آینده در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در طیفی از فعالیت‌های مختلف در فضاهای کاملا دیجیتالی شرکت کنند. این می تواند به معنای شرکت در یک بازی چندنفره واقعیت مجازی عظیم باشد که از طریق هدست VR قابل دسترسی است. همچنین امکان تجربه فضاهای دیجیتال و فیزیکی یکپارچه را از طریق عینک دیجیتال یا گوشی های هوشمند فراهم می کند.

برخی از جنبه‌های متاورس در بازی‌های ویدیویی با قابلیت اینترنت مانند: Minecraft ، Fortnite و Second Life همراه است. این بازی‌ها، تجربه‌های مجازی و اجتماعی همه جانبه‌ای را ارائه می‌دهند و یک دنیای مجازی پایدارند. که به طور همزمان بازیکنان از سراسر جهان می‌توانند در آن شرکت کنند.
بسیاری از رسانه‌های اجتماعی و شرکت‌های فناوری مانند Meta Platforms (فیس‌بوک سابق)، مایکروسافت و اِن‌ویدیا (Nvidia) با هدف ایجاد پلت‌فرم‌هایی که افراد بتوانند به‌صورت اجتماعی و از راه دور کار کنند، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

اصطلاحات متاورس

.1 دنیای مجازی
دنیای مجازی یک محیط شبیه سازی شده است. بسیاری از کاربرانی که می توانند به طور همزمان و مستقل و با استفاده از آواتار به کاوش جهان بپردازند، می توانند به آن دسترسی داشته باشند. دنیای مجازی داده های ادراکی را به کاربر ارائه می دهد و در عین حال اقدامات و ارتباطات دیگر کاربران را در زمان واقعی در بر می گیرد.
واقعیت مجازی
واقعیت مجازی یک تجربه شبیه‌سازی شده است که معمولاً توسط یک هدست واقعیت مجازی ارائه می‌شود. همچنین تصاویر، صداها و سایر احساسات واقعی را در یک محیط مجازی به کاربر نشان می‌دهد.
2. واقعیت ترکیبی
واقعیت ترکیبی ادغام دنیای واقعی و مجازی برای ایجاد راه های جدید برای تعامل با فضاهای فیزیکی و دیجیتالی و سایر کاربران است. در واقعیت ترکیبی، شما فقط در دنیای مجازی یا کاملاً در دنیای واقعی نیستید، بلکه جایی بین محیط واقعی و مجازی هستید. نمونه‌هایی از واقعیت ترکیبی، شبیه‌سازی‌های مکانی خاص مانند نمایش سه‌بعدی نمودارها یا مفاهیمی است که به هدست‌ها یا عینک‌های واقعیت مجازی در یک سخنرانی دانشگاهی مجهز هستند.
3. واقعیت افزوده
روشی تعاملی برای تجربه محیط های دنیای واقعی است، که اغلب دنیای واقعی را از طریق اضافات حسی دیجیتال مانند تصاویر، صداها، داده های حسی یا داده های بویایی بهبود می بخشد.
4. اقتصادهای مجازی
اصطلاح اقتصاد مجازی اولین بار برای اشاره به مبادله یا فروش کالاهای مجازی در بازی‌های آنلاین، به‌ویژه بازی‌های آنلاین چندنفره عظیم استفاده شد. در برخی از این بازی ها، بازیکنان می توانند از یکدیگر چیزهایی بخرند و پول واقعی را با پول مبتنی بر بازی مبادله کنند.

امروزه متاورس چگونه استفاده می شود؟

در پاییز 2021، فیس بوک اعلام کرد که نام خود را به متا پلتفرم تغییر می دهد و سرمایه گذاری زیادی برای ایجاد تجربیات متاورس انجام می دهد. با انجام این کار، از مالکیت فعلی خود بر یک شرکت تجهیزات واقعیت مجازی استفاده خواهد کرد.
متا پلتفرم معتقد است که تجارب فراگیر واقعیت مجازی راهی است که در آینده افراد در رسانه های اجتماعی تعامل خواهند داشت. آن ها سرویسی به نام Mesh دارند که یک واقعیت ترکیبی است که به کاربران اجازه می دهد از طریق تلفن هوشمند یا لپ تاپ خود به محیط های مجازی دسترسی داشته باشند. مایکروسافت همچنین قصد دارد تیم های مایکروسافت را در متاورس ادغام کند و تجربه ای فراگیرتر را برای کارگران از راه دور و جلسات مجازی ایجاد کند.
شرکت هایی مانند Roblox در حال ایجاد تجربیات مجازی یکپارچه برای گیمرها هستند. در حال حاضر بر روی جوانان متمرکز شده است و کاربران برای بازی های دیجیتال به آن جا می روند.
شرکت‌های دیگری که روی پروژه‌های متاورس کار می‌کنند، Nvidia Corp هستند که در حال ساخت یک پلتفرم است که می‌تواند کلمات مجازی سه بعدی را در یک جهان مشترک به هم متصل کند و برای ایجاد شبیه‌سازی کارخانه ها و ساختمان ها استفاده می‌شود.

مثال های متاورس

Second Life
در سال 2003 تأسیس شد، بازی چندنفره عظیم آنلاین که زمانی محبوب بود، به بازیکنان این امکان را می داد تا زندگی دیگری را در دنیای مجازی داشته باشند. این مفهوم یک تجربه متاورس اولیه بود.
snap
اسنپ ​​چت، از زمانی که این برنامه برای اولین بار راه اندازی شد، فیلترهای واقعیت افزوده را ایجاد کرده است. فیلترهای عکس آن ها به کاربران این امکان را می دهد که از طریق دوربین تلفن خود جهان را دستکاری کنند. در سال 2021، آن ها عینک های هوشمند را راه اندازی کردند که می تواند برای تقویت تجربه کاربران از واقعیت در خارج از برنامه خود استفاده شود.
Epic Games
در حالی که این شرکت کار خود را با بازی های ویدیویی آغاز کرد، اکنون به سمت ایجاد تجربیات اجتماعی مجازی مانند کنسرت های موسیقی یا مهمانی ها رفته است. این ها به کاربران اجازه می دهد تا یک تجربه مجازی همه جانبه داشته باشند.
آموزش پزشکی
شرکت‌های آموزش پزشکی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را برای یادگیری پزشکی به کار می‌گیرند و امکان شبیه‌سازی تعاملات بیمار و جراحی را فراهم می‌کنند و به دانشجویان اجازه می‌دهند تکنیک‌های جدید را تمرین کنند.

نتیجه

انتظار می‌رود که متاورس، بخش فناوری را متحول کند، جایی که بسیاری از شرکت‌ها معماری، سخت‌افزار و نرم‌افزاری را ایجاد خواهند کرد که نسخه متاورس Web 3.0 را تقویت می‌کند. اما شرکت‌های خارج از حوزه فناوری را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد، زیرا متاورس پیشنهاد می‌کند تا مواردی را به سادگی تغییر دهند. برای مثال: چگونه مردم برای خرید مواد غذایی خرید می‌کنند، در یک شهر حرکت می‌کنند، در یک آپارتمان گردش می‌کنند و به عنوان یک مصرف‌کننده با مشاغل و تبلیغات تعامل می‌کنند.

seekingalpha

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *