خانه » وبلاگ » تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک به معاملاتی اطلاق می شود که از طریق اینترنت انجام می شود. هر بار که افراد و شرکت ها محصولات و خدمات را به صورت آنلاین خریداری  می کنند یا می فروشند، در تجارت الکترونیک شرکت می کنند. اصطلاح تجارت الکترونیک همچنین شامل فعالیت های دیگری از جمله حراج های آنلاین، بانکداری اینترنتی، درگاه های پرداخت و فروش بلیط آنلاین می شود.

تجارت الکترونیک چگونه کار می کند؟

تجارت الکترونیک از طریق اینترنت پشتیبانی می‌شود، جایی که مشتریان می‌توانند به فروشگاه آنلاین دسترسی پیدا کنند. تا از طریق دستگاه‌های خود، محصولات یا خدمات را سفارش دهند.

با ثبت سفارش، مرورگر وب مشتری با سرور میزبان وب سایت فروشگاه آنلاین ارتباط برقرار می کند. سپس داده‌های مربوط به سفارش به یک رایانه مرکزی معروف به مدیر سفارش منتقل می‌شود. سپس به پایگاه‌های اطلاعاتی که سطوح موجودی را مدیریت می‌کنند، یک سیستم تجاری که اطلاعات پرداخت را مدیریت می‌کند و یک فایل بانکی ارسال می‌شود.

این برای اطمینان از کافی بودن موجودی فروشگاه و وجوه مشتری برای پردازش سفارش است. پس از تأیید سفارش،  پیامی به مشتری نشان داده می شود که سفارش با موفقیت پردازش شده است. سپس مدیر سفارش، داده های سفارش را به انبار یا بخش انجام ارسال می کند تا محصول یا خدمات با موفقیت به مشتری ارسال شود.

در این مرحله محصولات ملموس یا دیجیتال ممکن است برای مشتری ارسال شوند یا امکان دسترسی به یک سرویس فراهم شود.

پلتفرم هایی که معاملات تجارت الکترونیک را میزبانی می کنند ممکن است شامل بازارهای آنلاین باشد که فروشندگان به سادگی در آنها ثبت نام می کنند. نرم افزار به عنوان یک سرویس، به مشتریان اجازه می دهد زیرساخت های فروشگاه آنلاین را «اجاره» کنند.

مزایا و معایب تجارت الکترونیک

مزایای تجارت الکترونیک شامل در دسترس بودن شبانه روزی آن، سرعت دسترسی، در دسترس بودن گسترده کالاها و خدمات برای مصرف کننده، دسترسی آسان و دسترسی بین المللی است.

انواع تجارت الکترونیک

  • تجارت الکترونیکی بین کسب و کار (B2B) به مبادله الکترونیکی محصولات، خدمات یا اطلاعات بین مشاغل به جای بین مشاغل و مصرف کنندگان اشاره دارد. به عنوان مثال می توان به دایرکتوری های آنلاین و وب سایت های تبادل کالا و عرضه اشاره کرد که به کسب و کارها اجازه می دهد محصولات، خدمات و اطلاعات را جستجو کنند و تراکنش ها را از طریق واسط های تدارکات الکترونیکی آغاز کنند.
  • تجارت به مصرف کننده (B2C) بخش خرده فروشی تجارت الکترونیک در اینترنت است. زمانی است که کسب و کارها محصولات، خدمات یا اطلاعات را مستقیماً به مصرف کنندگان می فروشند. این اصطلاح در دوران رونق دات‌کام در اواخر دهه 1990 رایج بود، زمانی که خرده‌فروشان و فروشندگان آنلاین کالاها تازگی داشتند.

امروزه فروشگاه ها و مراکز خرید مجازی بی شماری در اینترنت وجود دارند که انواع کالاهای مصرفی را به فروش می رسانند. شناخته شده ترین نمونه از این سایت ها آمازون است که بر بازار B2C تسلط دارد.

  • مشتری به مصرف کننده (C2C) که در آن مصرف کنندگان محصولات، خدمات و اطلاعات را با یکدیگر به صورت آنلاین مبادله می کنند. این تراکنش‌ها عموماً از طریق شخص ثالثی انجام می‌شوند که بستر آنلاینی را فراهم می‌کند که تراکنش‌ها بر روی آن انجام می‌شود.
  • حراج های آنلاین و تبلیغات طبقه بندی شده دو نمونه از پلتفرم های C2C هستند. که eBay و Craigslist دو مورد از محبوب ترین این پلتفرم ها هستند. از آنجایی که eBay یک تجارت است. این شکل از تجارت الکترونیک را می‌توان C2B2C، نامید.
  • مشتری به کسب و کار (C2B) نوعی تجارت الکترونیکی است که در آن مصرف کنندگان محصولات و خدمات خود را به صورت آنلاین در دسترس شرکت ها قرار می دهد. تا بتوانند در آن مناقصه و خرید کنند. این برخلاف مدل تجارت سنتی B2C است.

یک نمونه ی محبوب از پلتفرم C2B، بازاری است که عکس‌ها، تصاویر، رسانه‌ها و عناصر طراحی مانند iStock را بدون حق امتیاز می‌فروشد. مثال دیگر می تواند یک هیئت شغلی باشد.

  • تجارت به اداره (B2A) به معاملاتی اطلاق می شود که به صورت آنلاین بین شرکت ها و اداره دولتی یا ارگان های دولتی انجام می شود. بسیاری از شاخه‌های دولت به هر طریقی به خدمات یا محصولات الکترونیکی وابسته هستند. به‌ویژه وقتی صحبت از اسناد حقوقی، ثبت‌نام، تأمین اجتماعی، مالی و استخدام می‌شود.

کسب و کارها می توانند اینها را به صورت الکترونیکی عرضه کنند. خدمات B2A در سال‌های اخیر به دلیل سرمایه‌گذاری در قابلیت‌های دولت الکترونیک رشد قابل‌توجهی داشته است.

  • مشتری به مدیریت (C2A) به معاملاتی اطلاق می شود که به صورت آنلاین بین مصرف کنندگان فردی و ادارات دولتی یا ارگان های دولتی انجام می شود. دولت به ندرت محصولات یا خدماتی را از شهروندان خریداری می کند، اما افراد اغلب از وسایل الکترونیکی در زمینه های زیر استفاده می کنند:
  • تجارت الکترونیک سیار (M-commerce) شامل معاملات فروش آنلاین با استفاده از دستگاه های تلفن همراه، مانند گوشی های هوشمند و تبلت ها می شود. تجارت الکترونیکی شامل خرید تلفن همراه، بانکداری تلفن همراه و پرداخت های موبایلی است.

چت ربات‌های موبایل همچنین فرصت‌های تجارت الکترونیکی را برای مشاغل فراهم می‌کنند و به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهند تا تراکنش‌های خود را با شرکت‌ها از طریق مکالمات صوتی یا متنی انجام دهند.

techtarget

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *