خانه » وبلاگ » واقعیت افزوده در دندانپزشکی

واقعیت افزوده در دندانپزشکی

واقعیت افزوده در دندانپزشکی

امروزه با توجه به شیوع بالای بیماری های دهان و دندان، بیماری دهان به یک مشکل بهداشت عمومی تبدیل شده است. در بازار جهانی تجهیزات پزشکی دهان همچنان در حال توسعه است. طبق آمار سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد که کودکان و بزرگسالان در وضعیت پوسیدگی بیشتر دندان ها قرار دارند .و عدم پیگیری به از دست دادن دندان منجر می شود.

واقعیت افزوده (AR) یک فناوری است که دنیای مجازی و فیزیکی را با هم ترکیب می کند و بنابراین تجربه دنیای واقعی را تقویت می کند. امروزه از AR برای اهداف آموزشی نیز استفاده می شود. فناوری واقعیت افزوده علاوه بر محیط واقعی، اطلاعات مجازی را نیز ارائه می دهد و در نتیجه امکانات جدیدی را در زمینه های مختلف ایجاد می کند.

osce

OSCE یک روش ارزیابی قابل اعتماد، برای تخمین معاینه بالینی دانشجویان دندانپزشکی است. در روش OSCE از شبیه ساز واقعیت افزوده، برای ارزیابی استفاده می شود. واقعیت مجازی (VR) و

از تاریخچه دندانپزشکی تا پیشرفت مهارت دندانپزشکی دخیل هستند. VR و AR به طور همزمان بر مهارت درس آموزشی تأثیر گذاشتند. به طور گسترده، VR و AR نه تنها در درس آموزش دندان پزشکی و جراحی اعمال می شود، بلکه همه زمینه ها را در زندگی ما بهبود می بخشند.

پیشرفت‌ها در فناوری‌های مبتنی بر رایانه

واقعیت افزوده در دندانپزشکی  با پیشرفت تکنولوژی پررنگ تر شده است  .امروزه مهارت‌های زیادی در مورد پیشرفت‌ها در فناوری‌های مبتنی بر رایانه، مانند واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) وجود دارد. در واقع، AR اولین برنامه کاربردی است که به طور گسترده استفاده می شود. AR به کاربران یک مدل سه بعدی مجازی، را در دنیای واقعی ارائه کرد.

با افزایش تقاضا برای ایمپلنت های دندانی، آموزش بالینی و کسب تجربه اهمیت بیشتری دارند. فناوری های واقعیت افزوده به طور مستقیم در آموزش منعکس می شوند. راه حل های دیجیتال دندان پزشکی روندی برای رشته دندان پزشکی حرفه ای در آینده خواهد بود. توسعه سریع راه حل های دندان پزشکی دیجیتال هم در زمینه دندان پزشکی بالینی و هم در زمینه آموزش دندان پزشکی به کار گرفته شده است. این روند به تدریج هم شیوه های بالینی سنتی دندان پزشکی و هم روش های یادگیری آموزش دندان پزشکی را به چالش می کشد.

ورودARبه حوزه های پزشکی

ورود فناوری AR به حوزه های پزشکی و دندان پزشکی منجر به کاربردهای متعددی در آموزش، جراحی و زیبایی شده است. اخیراً نرم افزار AR جدیدی در دندان پزشکی زیبایی معرفی شده است که امکان طرح در زمان واقعی را فراهم می کند و بنابراین ارتباط با بیماران و آزمایشگاه دندان پزشکی را بهبود می بخشد.

کاربردهای پیشنهادی برای واقعیت افزوده در حوزه دندان پزشکی عبارتند از:

جراحی دهان و فک و صورت، دندان پزشکی ترمیمی، اهداف آموزشی و ارتودنسی. در دندان پزشکی، جراحی دهان و فک و صورت اولین حوزه استفاده است که کاشت ایمپلنت دندان و جراحی ارتوگناتیک بیشترین کاربرد را دارد. واقعیت افزوده ابزاری برای ارزیابی عینی دانشجویان و ارائه بازخورد مستقیم به آن ها است.

بیمار می‌تواند به کمک واقعیت افزوده در دندان پزشکی نظر خود را در مورد موقعیت، طول و شکل آینده دندان‌هایش تجسم کند. نرم‌افزار AR اجازه می‌دهد تا طول، عرض و رنگ دندان‌های مختلف بی درنگ بر روی صورت بیمار نشان داده شود. بیمار می تواند طرح مورد نظر را تا زمانی که با نتیجه احساس راحتی کند، اصلاح کرده و یک نتیجه کلی به دست آورد. طرح AR انتخاب شده ذخیره می شود و بعداً به کمک رایانه در یک نرم افزار طراحی وارد می شود و با داده های اسکن داخل دهانی مطابقت داده می شود.

زیبایی در دندانپزشکی

در دندان پزشکی زیبایی، دستیابی به ظاهر مطلوب برای بیمار از طریق پیش تجسم ممکن است یک هدف مهم در نظر گرفته شود. پیش تجسم را می توان با استفاده از موم و ماکت داخل دهانی ساخته شده بر روی تصویر پرتره بیمار به دست آورد. اخیراً روشی با استفاده از اسکن سه بعدی صورت بیمار پیشنهاد شده است، اما این امر مستلزم زمان زیاد و توانایی ترکیب نرم افزارهای مختلف است که هنوز برای همه آزمایشگاه های پروتز ساده نیست برای غلبه بر این مشکل، راه حلی با استفاده از نرم افزار AR پیشنهاد شد که مفهوم سه بعدی سریع و نتایج امیدوارکننده ای را ارائه می دهد. با این حال، این رویکرد در حال حاضر به طراحی و تصور دندان‌ها در فک بالا محدود می‌شود. در موارد پیچیده تر اجرای چنین پیش تجسمی اغلب به دلیل متغیرهای زیادی که باید در نظر گرفته شوند، دشوار است.

شبیه سازهای AR

شبیه‌سازهای AR و توسعه آن، ابزار خوبی برای جامعه ما است. این روش نه تنها برای آموزش، بلکه در درمان بالینی نیز توسعه یافته است. ما معتقدیم که در آینده آموزش واقعیت مجازی و واقعیت افزوده می‌تواند در هر بخش دندان پزشکی گسترش یابد . مهارت‌های دانشجویان توسط این فناوری  افزایش دهند. و به دلیل آموزش کامل، باعث کاهش خطر و ایجاد فضای ایمنی می شود. بسته به تجربه پزشکان و سخت افزار و نرم افزار کامل، ارتباط قابل اعتمادی بین بیماران و پزشکان ایجاد می شود. استفاده همزمان از نرم افزار AR ممکن است استراتژی ارتباطی بین پزشک، تکنسین دندان پزشکی و بیمار را افزایش دهد. در مورد بازتوانی کامل دهان، استفاده از نرم افزار AR پس از تثبیت و تایید طرح پیشنهادی امکان پذیر است.

sciencedirect

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *