فناوری اطلاعات در کسب و کار
خانه » وبلاگ » فناوری اطلاعات در کسب و کار

فناوری اطلاعات در کسب و کار

فناوری اطلاعات در کسب و کار

فناوری اطلاعات در کسب و کار استفاده از رایانه و نرم افزار برای مدیریت اطلاعات است. IT، به شبکه، سخت افزار، نرم افزار، اینترنت، یا افرادی که با این فناوری ها درگیر هستند، اشاره دارد. امروزه فناوری در زندگی روزمره ما بسیار مهم شده است که بر افراد، جوامع، مشاغل و ملت تأثیر می گذارد.

امروزه بسیاری از شرکت‌ها دارای بخش‌های فناوری اطلاعات برای مدیریت رایانه‌ها، شبکه‌ها و سایر بخش‌های فنی کسب‌وکار خود هستند.  این بخش ها عبارتند از  ذخیره‌سازی اطلاعات، حفاظت از اطلاعات، پردازش اطلاعات، انتقال اطلاعات در صورت لزوم و بعداً بازیابی اطلاعات. این به عنوان سیستم های اطلاعات مدیریت یا (MIS) یا سیستم های  اطلاعات  (IS) نامیده می شود.

فناوری اطلاعات قدرت توسعه صنعت و تغییر در نحوه اداره تجارت را دارد. اینترنت در تجارت برای تبادل اطلاعات، تبلیغات رسانه ای، پست الکترونیکی، لیست های پستی، گفتگو، بحث، مشاوره با مصرف کنندگان به صورت آنلاین استفاده می شود. فناوری اطلاعات قدرت توسعه صنعت و تغییر نحوه اداره تجارت را دارد. استفاده از فناوری اطلاعات نقش مهمی در رشد تجارت و اقتصاد ملی برای دستیابی به رفاه عمومی دارد.

مزایای فناوری اطلاعات در کسب و کار

فناوری اطلاعات در دنیای تجارت اهمیت زیادی پیدا کرده است. بدون توجه به کسب و کار کوچک یا بزرگ، فناوری اطلاعات به سازمان، مدیر و کارکنان در مدیریت کارآمدتر کمک کرده است تا در مورد یک مشکل خاص تحقیق کنند، پیچیدگی آن را درک کنند و محصولات و خدمات جدید تولید کنند. در نتیجه، بهره وری و بازده آنها را بهبود می بخشد. از آنجایی که سیستم کامپیوتری بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده از فناوری اطلاعات در سازمان سودمند است. فناوری اطلاعات مزایای فوق‌العاده‌ای برای دنیای کسب‌وکار فراهم می‌کند، مانند اینکه به سازمان اجازه می‌دهد کارآمدتر کار کند و بهره‌وری را به حداکثر برساند. شرکت‌ها همچنین می‌توانند از نرم‌افزار ERP  برای انجام وظایف حسابداری، مدیریت منابع انسانی، نظارت بر زنجیره تامین، تولید فاکتورها و خریدها ، استفاده کنند.

 

فناوری اطلاعات در کسب و کارها

تحلیل نقش فناوری اطلاعات در کسب و کار

ارتباط

مدیریت موجودی

سیستم های مدیریت اطلاعات

مدیریت ارتباط با مشتری

ذخیره و حفاظت از اطلاعات

دور کار کردن

فرآیندهای خودکار

ارتباط

در دنیای تجارت، ارتباطات نقش مهمی در حفظ رابطه بین کارکنان، تامین کنندگان و مشتریان دارد. بنابراین با استفاده از فناوری اطلاعات در کسب و کار می‌توان راه ارتباط از طریق ایمیل، اتاق‌های گفتگوی تصویری یا شبکه‌های اجتماعی را ساده‌تر کرد.

مدیریت موجودی

سازمان ها باید الزامات کافی را برای پاسخ گویی به تقاضاها،  بیش از آنچه نیازاست ، حفظ کنند. سیستم های مدیریت موجودی با استفاده از روشی برای مدیریت موجودی، مقدار هر یک از اقلام را که یک شرکت نگهداری می کندو سفارش موجودی اضافی را مشخص می کند. این امر اهمیت بیشتری پیدا می کند زیرا سازمان نیاز به حفظ موجودی کافی برای پاسخگویی به تقاضای مشتری دارد.

سیستم های مدیریت اطلاعات

داده های اطلاعاتی برای یک سازمان بسیار مهم است و یک منبع با ارزش برای مراقبت ایمن و موثر است. داده های مورد استفاده به عنوان بخشی از یک برنامه استراتژیک برای دستیابی به هدف است. سپس، شرکت باید از سیستم مدیریت اطلاعات (MIS) استفاده کند تا شرکت را قادر سازد تا داده‌های فروش، هزینه‌ها و بهره‌وری ، اطلاعاتی برای ردیابی سود ، به حداکثر رساندن بازده سرمایه‌گذاری و شناسایی زمینه‌های بهبود، ردیابی کند.

مدیریت ارتباط با مشتری

شرکت ها از فناوری اطلاعات برای بهبود روش طراحی و مدیریت ارتباط با مشتری استفاده می کنند. سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) تمام روابط یک شرکت با مشتری را در بر می گیرد. اگر مشتری با مرکز تماس بگیرد و مشکلی را گزارش کند،کارشناس  ارتباط با مشتری می‌تواند آنچه را که مشتری خریداری کرده است ببیند، اطلاعات حمل و نقل را مشاهده کند، کتابچه راهنمای آموزشی آن مورد را فراخوانی کند و به طور موثر به مشکل پاسخ دهد.

ذخیره و حفاظت از اطلاعات

فناوری اطلاعات در سیستم های ذخیره سازی داده ها یا اسناد مهم برای محافظت از سوابق ارزشمند شرکت کمک می کند. سیستم‌های ذخیره‌سازی، مانند خزانه‌ها، می‌توانند از طریق ایمن نگه‌داشتن اطلاعات، تنها با اجازه دادن به کاربران خاصی در شرکت شما برای دسترسی، برداشتن، اضافه کردن یا تغییر اسناد، کمک کنند.

دور کار کردن

سیستم های فناوری اطلاعات می توانند به شرکت الکترونیک شبکه از راه دور دسترسی داشته باشند. این به فرد اجازه می دهد از خانه یا هر جایی کار کند. از این رو به افزایش بهره وری کمک می کند. فناوری اطلاعات در کسب‌وکار این امکان را می‌دهد تا به راحتی جلسات مجازی را با کارکنان و مشتریان در سراسر جهان بدون نیاز به صرف زمان و هزینه برای سفر برگزار کنند. در عین حال، کارمندان می توانند بدون توجه به موقعیت مکانی به اطلاعات دسترسی پیدا کرده و  آن را به اشتراک بگذارند و در کار خود با یکدیگر همکاری کنند.

فرآیندهای خودکار

هر سازمانی به دنبال یافتن راه هایی برای انجام کارهای بیشتر در مدت زمان کوتاه است. بنابراین، کارایی فناوری اطلاعات با توسعه فرآیندهای خودکار برای برداشتن بار از دوش کارکنان است.

نتیجه

اکنون می بینیم که فناوری اطلاعات در دنیای امروز بسیار مهم شده است، زیرا به ساده سازی کار روزانه کمک می کند. بنابراین، بسیاری از استفاده های تجاری متعدد از فناوری اطلاعات در کسب و کار، برای بهبود عملکرد کسب و کار و ایجاد یک کسب و کار موفق است. به عنوان مثال، از ایمیل برای ارسال اطلاعات استفاده می شود. کسب‌وکارها می‌توانند اخبار و به‌روزرسانی‌های مربوط به روند بازار و تغییرات در نیازهای مشتریان را تقریباً بلافاصله دریافت کنند. تجربه مشتری را بهبود بخشد، ارتباطات را ساده کند و  سرعت تصمیم گیری مدیریتی را افزایش دهد. همچنین در کمک به شرکت‌ها برای گسترش جهانی و دسترسی کارکنان به اطلاعات شرکت در هر کجا و هر زمان که نیاز داشته باشند، نقش دارد. همچنین باعث صرفه جویی در زمان و کاهش هزینه ها می شود.

semanticscholar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *