خانه » وبلاگ » واقعیت افزوده یا AR

واقعیت افزوده یا AR

واقعیت افزوده چیست؟

معادل انگلیسی واقعیت افزوده “Augmented Reality” و مخفف آن AR می باشد.

واقعیت افزوده (AR) به ما اجازه می‌دهد محیط واقعی زندگی را با عناصر ساختگی کامپیوتری ترکیب کرد. این عناصر افزوده شده، می تواند در قالب صدا، تصاویر ویدئویی، تصویر گرافیکی و غیره باشد. برای مثال می توان یک ویدیو از درختان واقعی را با  عناصر کامپیوتری مانند حیوانات کارتونی در حال دویدن، ترکیب و همگام سازی کرد.

اهداف اصلی واقعیت افزوده

یکی از اهداف اصلی واقعیت افزوده برجسته کردن ویژگی‌های خاص دنیای فیزیکی، افزایش درک آن ویژگی‌ها و تجربه ی هوشمند و در دسترس است. که می‌تواند در برنامه‌های کاربردی دنیای واقعی اعمال شود. به عبارتی واقعیت افزوده به عنوان یک فن آوری جدید، به سازنده ی فیلم کمک می کند. تا تخیلات خود را با استفاده از تصاویر و ویدیوهای ساختگی کامپیوتری، به نمایش گذارد.

درک واقعیت افزوده

واقعیت افزوده همچنان در حال توسعه است. از زمان شکل گیری واقعیت افزوده، بازاریابان و شرکت های فناوری از آن برای رونق و گسترش کسب و کار خود استفاده می کنند. زیرا این موضوع بر جذب مصرف کنندگان و یا مشتریان برای خرید محصولات یا خدمات شرکت ها، تأثیر مثبت دارد.

تفاوت واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

در واقعیت افزوده از محیط دنیای واقعی استفاده می شود. که در آن اطلاعات مجازی قرار دارد. تا کاربران  محیطی جدید را اتجربه کنند.  در واقعیت مجازی، تمام عناصر موجود در برنامه، توسط کامپیوتر ساخته می شود.

واقعیت مجازی به کاربران اجازه می‌دهد تا در یک محیط کاملاً متفاوت و مجازی، که توسط رایانه‌ها ایجاد و ارائه می‌شود، قرار گیرند. کاربران خود را در یک صحنه ی متحرک یا تصویر که در یک برنامه واقعیت مجازی قرار گرفته است، تصور کنند. و در آن محیط ساختگی غوطه ور شوند. از طریق یک نمایشگر واقعیت مجازی، کاربران می توانند به بالا، پایین یا هر طرفی نگاه کنند، گویی واقعاً آنجا هستند.

کاربرد واقعیت افزوده

واقعیت افزوده درک فرد از یک محیط دنیای واقعی را تغییر می دهد. در حالی که واقعیت مجازی باعث می شود تا فرد به وسیله ی آن در دنیای کاملاً ساختگی و شبیه سازی شده قرار گیرد. واقعیت افزوده در آموزش، ارتباطات، پزشکی و سرگرمی، نیز کاربرد دارد.

واقعیت افزوده می‌تواند به روش‌های مختلفی شکل بگیرد، از جمله از طریق عینک‌های AR که نمای محیط اطراف را با گرافیک کامپیوتری ترکیب می‌کند، یا روی نمایشگر گوشی هوشمند که همان کار را با استفاده از دوربین گوشی برای دیدن و دستکاری جهان مقابل انجام می‌دهد.

کاربرد های واقعیت افزوده یا AR

واقعیت افزوده (AR) شامل قرار دادن اطلاعات بصری، شنیداری یا حسی بر روی جنبه های مختلف دنیای واقعی، به منظور افزایش تجربه ی فرد است.

شرکت ها  ی تجاری می توانند از واقعیت افزوده برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود استفاده کنند.

بر خلاف واقعیت مجازی که کاملاً یک محیط ساختگی است. واقعیت افزوده به دنیای واقعی اطراف ما، عناصر ساختگی کامپیوتری می افزاید.

در ادامه برخی از کاربرد های واقعیت مجازی را بیان خواهیم کرد.

خرده فروشی:

شاید مهمترین کاربرد AR برای اکثر کاربران، استفاده از آن در برنامه های خرده فروشی باشد. این به مشتریان کمک می کند تا محصول را قبل از خرید بررسی و امتحان کنند.

برای مثال:  مردم برای خرید وسایل منزل می توانند ببینند که محصولات قبل از خرید در خانه ی خود چگونه به نظر می رسند. این باعث می شود تا مشتریان با اطمینان بیشتر، محصولات را خریداری کنند.

آموزش:

استفاده از واقعیت افزوده یا AR برای آموزش برنامه درسی در حال گسترش و پیشرفت است. تا روش های سنتی یادگیری را تقویت کند. به عنوان مثال، کتاب‌های درسی را می‌توان با کدهایی علامت‌گذاری کرد. که وقتی توسط یک گوشی هوشمند اسکن می‌شوند، بتواند محتوای ساختگی اضافه شده را بصورت سه بعدی نمایش دهد.

تعمیر و نگهداری و صنعت:

AR دارای پتانسیل زیادی برای کاهش دستورالعمل های فنی فیزیکی و بهبود بهره وری است. سیستم‌های AR، نه تنها می‌توانند زمینه را برای نشان دادن اطلاعات صحیح فراهم کند، بلکه به شناسایی اجزا و روند اجرای کار، کمک می‌کنند.

سرگرمی و رسانه های اجتماعی:

واقعیت افزوده یا AR، پتانسیل زیادی برای سرگرمی نیز دارد. یکی از کاربرد های آن در این زمینه استفاده از این فن آوری در بازی های کامپیوتری است. برای ارتقای کیفیت و درک آن، همچنین، عینک های  AR  توسط تولیدکنندگان حرفه ای و متخصص در بازار ارائه شده است.

businessinsider

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *