خانه » وبلاگ » نقش فناوری اطلاعات در پزشکی

نقش فناوری اطلاعات در پزشکی

نقش فناوری اطلاعات در پزشکی، برای زندگی انسان منحصر به فرد است. فناوری اطلاعات دارای حوزه های گسترده ای است که می تواند در بخش تجارت، آموزش، پزشکی، رسانه، علوم محاسباتی و غیره باشد. در زمینه علوم پزشکی به ویژه در فناوری اطلاعات سلامت (HIT) حائز اهمیت است. این یک برنامه کاربردی، جهت پردازش اطلاعات شامل سخت افزار و نرم افزار رایانه است که با ذخیره سازی، بازیابی، به اشتراک گذاری و استفاده از اطلاعات بهداشتی، دانش داده برای ارتباطات و تصمیم گیری سر و کار دارد.

فناوری اطلاعات (IT)، راه‌هایی را که سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی مدرن به دست می‌آورند، ذخیره می‌کنند، به اطلاعات پزشکی دسترسی می‌یابند و ارتباط برقرار می‌کنند، تغییر داده است. این پیشرفت‌ها مزایای قابل‌توجهی را برای بیماران و ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی ارائه می‌کنند، اما چالش‌های اخلاقی و قانونی را در حفاظت از حریم خصوصی و محرمانه بودن بیمار ایجاد می‌کنند. با استفاده از فناوری اطلاعات می توان حجم زیادی از  داده ها را  در بازه های زمانی بسیار کوتاه، انتقال داد.

فن‌آوری اطلاعات (IT)  ، که طی چند سال اخیر در دسترس قرار گرفته است. به خوبی در مراقبت های بهداشتی جذب شده است. برای مثال در سیستم های زایمانی تعداد کمی از پزشکان می توانند یک روز را تصور کنند که بدون استفاده از کامپیوتر یا شبکه، خدماتی را ارائه دهند. به ویژه حوزه های جراحی پزشکی توسط فناوری کامپیوتر متحول شده است: اکتساب و ذخیره مدارک پزشکی الکترونیکی و دسترسی و انتقال سریع مراقبت های بهداشتی  از طریق اینترنت امکان پذیر است.

نقش و کاربردهای فناوری اطلاعات در پزشکی

آموزش پزشکی، با استفاده از فناوری اطلاعات، آسان‌تر شده است. آنها می‌توانند از طریق اینترنت و رایانه‌های دستی و شخصی (PDA) به اطلاعات جدید در مورد موضوعات پزشکی دسترسی داشته باشند. همچنین زمانی که دانشجویان دانشگاه را ترک می‌کنند، با استاد در تماس هستند. یکی دیگر از پیشرفت‌ها در فناوری اطلاعات، یادگیری به کمک رایانه (CAL) است که وسیله یادگیری لذت‌بخشی است.

یکی دیگر از شاخه های مفید فناوری اطلاعات، سیستم اطلاعات است. از آنجایی که مراقبت های بهداشتی بسیار مهم است، به یکی از با ارزش ترین جنبه های زندگی تبدیل می شود.  این یک روش قدرتمند در تجهیزات بالینی و تشخیصی است.  که برای ضبط، ذخیره، پردازش و ارتباط به موقع اطلاعات، طراحی شده است.

انفورماتیک در مراقبت های بهداشتی نیز بسیار مهم است. چیزی است که ما آن را بیوفورماتیک نامیدیم. محققان در تحقیقات پزشکی خود بسیار سود می برند زیرا اکنون می توانند به راحتی درک فرآیندهای بیولوژیکی پیچیده را به دست آورند. برای مثال تجزیه و تحلیل توالی DNA مدل سازی ساختارهای پروتئینی. انفورماتیک به درستی 3 میلیارد جفت باز شیمیایی را که DNA انسان را می سازد، تجزیه و تحلیل و توالی می کند.

خدمات فناوری اطلاعات در پزشکی بسیار حیاتی است. به مرکز پزشکی کمک می کند تا به طور کامل مزایای فوق العاده فناوری اطلاعات در مراقبت های بهداشتی را درک کند. خدمات فناوری اطلاعات می تواند به مرکز پزشکی کمک کند تا با خطاهای کمتری کار کند، با مقررات امروزی مطابقت داشته باشد و به سرعت از بلایای غیرمنتظره بهبود یابد. سیستم‌های پرونده الکترونیک سلامت، می‌توانند به کارکنان کمک کنند تا داده‌های مهم سلامت بیمار را به‌طور قابل اعتماد ثبت کنند و به‌طور یکپارچه آن داده‌ها را با سایر ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی به اشتراک بگذارند.

اهمیت استفاده از فناوری اطلاعات در پزشکی

امکانات پزشکی امروزی بر اساس تخصص فردی پزشکان، پرستاران و کارکنان با استعداد ساخته شده است، اما بیماران زمانی بهترین مراقبت را دریافت می کنند که همه اعضای تیم با هم کار کنند. قانون فناوری اطلاعات سلامت، برای سلامت اقتصادی و بالینی (HITECH) در سال 2009، امکانات پزشکی را به نوسازی سیستم‌های فناوری اطلاعات خود، به‌ویژه در مورد استفاده از پرونده‌های سلامت الکترونیکی، تحت فشار قرار داد. این سوابق مشترک و دقیق به ارائه دهندگان خدمات پزشکی، اجازه می دهد تا به عنوان یک تیم عمل کنند و تصمیمات مهم مراقبت های بهداشتی را بر اساس کل پرونده سلامت بیمار اتخاذ کنند.

نقش پشتیبانی IT مراقبت های بهداشتی

چیزی که در فناوری اطلاعات در پزشکی اهمیت دارد ارتباطات است. ارتباط بین دستگاه ها، بین اعضای تیم، بین بیماران و ارائه دهندگان پزشکی آن ها، بین تجهیزات پزشکی جداگانه. این کانال های ارتباطی با راه حل های سخت افزاری با دقت انتخاب و نصب شده فعال می شوند و با خدمات تعمیر سریع و موثر نگهداری می شوند. این اجزا باید مقیاس پذیر و انعطاف پذیر باشند تا شبکه بتواند همراه با امکانات رشد کند. استانداردهای فناوری اطلاعات مراقبت های بهداشتی، حقوق حریم خصوصی بیمار و رفاه بیمار، همگی نیازمند یک شبکه قابل اعتماد و ایمن هستند که برای کارکنان شفاف و آسان باشد، اما در برابر کاربران غیرمجاز غیرشفاف و ایمن باشد. یک ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات مراقبت های بهداشتی می تواند به مرکز پزشکی کمک کند تا بهترین شیوه ها را برای امنیت شبکه آغاز کند. بیماران امروزی انتظار دارند داده هایشان ایمن باشد.

خصوصیات یک برنامه فناوری اطلاعات در پزشکی

کیفیت مراقبت: فناوری اطلاعات نقشی حیاتی در پزشکی امروزی ایفا می کند، اما کارکنان باید بر بیماران تمرکز کنند. یک برنامه، با طراحی مناسب و قابل اعتماد، زمان و توجه کارکنان را آزاد می کند و آنها را قادر می سازد تا بر مراقبت از بیمار تمرکز کنند.

دقت: زمانی که سخت افزار و نرم افزار با توجه به نیازهای کاربران نهایی طراحی نشده باشند، خطاها اجتناب ناپذیر هستند. یک برنامه مناسب در زمینه فناوری اطلاعات، می‌تواند اطمینان حاصل کند که اعضای تیم با وارد کردن و تأیید کدها موفق‌تر هستند و منجر به خطاهای پزشکی کمتری می‌شود. کاهش خطا به معنای کاهش هزینه ها و نتایج بهتر برای بیمار است.

امنیت و حریم خصوصی: امنیت شبکه برای هر ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی بسیار مهم است. این صرفاً رعایت الزامات نظارتی نیست، بلکه محافظت از سرمایه گذاری های شما در تجهیزات و اطمینان از حفظ حریم خصوصی سوابق مراقبت های بهداشتی بیمار است. امنیت داده ها جزء اعتبار و شهرت یک مرکز پزشکی است..

کاهش هزینه‌ها: ارائه‌دهنده IT مراقبت‌های بهداشتی مناسب می‌تواند در خرید محصولات شبکه‌های مخابراتی و بی‌سیم در هزینه ها صرفه‌جویی کند، مزیت رقابتی در بازار به ارمغان بیاورد. فن‌آوری اطلاعات می‌تواند به تسهیلات کمک کند تا از بسیاری جهات، از خودکارسازی کارهای تکراری و مدیریت کارکنان بزرگ گرفته تا قرار دادن سریع اطلاعات مناسب در مقابل افرادی که به آن نیاز دارند، کارآمدتر عمل کند.

همکاری یکپارچه: تیم ها تنها زمانی می توانند به عنوان تیم عمل کنند که بتوانند به طور موثر ارتباط برقرار کنند و فناوری اطلاعات این امکان را فراهم می کند.

بازیابی فاجعه: سوابق پزشکی و اطلاعات صورت حساب بیمار آن قدر مهم است که اگر به دلیل قطع برق یا خرابی هارد دیسک از بین برود فاجعه ای بزرگ رخ می دهد . پس بایستی برنامه ای پیاده سازی شود، که بازیابی سریع سیستم‌ها و داده‌ها را در صورت بروز فاجعه یا اضطرار تضمین می‌کند.

از آنجایی که امکانات پزشکی در سراسر کشور به مدرن شدن ادامه می‌دهند، نیاز به پشتیبانی قوی و پاسخگوی مراقبت‌های بهداشتی فناوری اطلاعات بیشتر خواهد شد.

بنابراین فناوری اطلاعات، با توجه به اهداف پزشکی باید به عنوان یک ابزار مورد استفاده قرار گیرد. این رویکرد باید بیمار محور باشد و نه صرفا برای راحتی ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی یا مدیران. بنابراین روشن است که استفاده از فن‌آوری اطلاعات در پزشکی همیشه باید بر این اساس استوار باشد که منافع بیماران از حد پیش‌بینی‌شده بیشتر است. و اینکه آیا برای حریم خصوصی بیمار خطری وجود نداشته باشد. فناوری اطلاعات در پزشکی، قابلیت این را دارد که در ظرفیت بالا، قدرت و سرعت، اطلاعات را انتقال دهد و نگهداری کند. فناوری اطلاعات در پزشکی، به طور خاص پزشکی از راه دور و پزشکی سایبری، می تواند منجر به روابط بین پزشک و بیمار شود.

به طور کلی، فناوری اطلاعات همیشه نقش منحصر به فرد خود را در هر جنبه کوچک یا گسترده ای از زندگی روزمره ما دارد. همچنین استفاده ایمن و مناسب از فناوری اطلاعات در پزشکی به عنوان یک قابلیت بزرگ، به تکامل خود ادامه خواهد داد.

http://www.smj.org.sg/sites/default/files/4403/4403sf3.pdf

https://medium.com/@marilou.senar17/roles-of-information-technology-in-medicine-8ce702141da4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *