it
خانه » وبلاگ » فناوری اطلاعات

فناوری اطلاعات

فناوری اطلاعات (IT) استفاده از رایانه برای ایجاد، پردازش، ذخیره، بازیابی و تبادل انواع اطلاعات و داده‌های الکترونیکی است. فناوری اطلاعات معمولاً در چارچوب عملیات تجاری بر خلاف فناوری‌های شخصی یا سرگرمی استفاده می‌شود. استفاده تجاری از فناوری اطلاعات، شامل فناوری رایانه و ارتباطات راه دور می شود.

IT زیرمجموعه ای از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در نظر گرفته می شود. به طور کلی یک سیستم اطلاعاتی، یک سیستم ارتباطی  یا به عبارت دقیق تر، یک سیستم کامپیوتری  است که شامل تمام سخت افزارها، نرم افزارها و تجهیزات جانبی می باشد .

اصطلاح فناوری اطلاعات

اصطلاح IT، معمولاً به عنوان مترادف رایانه و شبکه های رایانه ای استفاده می شود، اما سایر فناوری های توزیع اطلاعات مانند تلویزیون و تلفن را نیز در بر می گیرد. چندین محصول یا خدمت در یک اقتصاد با فناوری اطلاعات مرتبط هستند، از جمله سخت افزار کامپیوتر، نرم افزار، الکترونیک، اینترنت، تجهیزات مخابراتی و تجارت الکترونیک.

تاریخچه فناوری اطلاعات

از زمانی که سومری ها در بین النهرین در حدود 3000 سال قبل از میلاد، نوشتن را توسعه دادند. انسان ها اطلاعات را ذخیره و بازیابی کرده و به وسیله آن ارتباط برقرار می کردند. با این حال، واژه IT به معنای امروزی آن برای اولین بار در مقاله ای در سال 1958 منتشر شد که در مجله هاروارد بیزینس ریویو منتشر شد.

هاروارد بیزینس ریویو اصطلاح IT را برای تمایز بین ماشین‌های هدفمند طراحی شده برای انجام، برخی از عملکردها و ماشین‌های محاسباتی همه منظوره که می‌توانند برای کارهای مختلف برنامه‌ریزی شوند، ابداع کرد. همانطور که صنعت فناوری اطلاعات از اواسط قرن بیستم تکامل یافت، توانایی محاسبات افزایش یافت، در حالی که هزینه دستگاه و مصرف انرژی کاهش یافت، چرخه ای که امروزه با ظهور فناوری های جدید ادامه دارد.

مراحل توسعه فناوری اطلاعات

هارولد جی لیویت و توماس ال ویسلر اظهار داشتند که فناوری جدید هنوز یک نام ثابت ندارد. ما آن را فناوری اطلاعات (IT) می نامیم. تعریف آنها از سه دسته تشکیل شده است: تکنیک های پردازش، کاربرد روش های آماری و ریاضی در تصمیم گیری، و شبیه سازی تفکر از طریق برنامه های کامپیوتری.  بر اساس فناوری های ذخیره سازی و پردازش به کار رفته، می توان چهار مرحله متمایز از توسعه فناوری اطلاعات را تشخیص داد: پیش مکانیکی (3000 قبل از میلاد – 1450 پس از میلاد)، مکانیکی (1450-1840)، الکترومکانیکی (1840-1940)، و الکترونیکی (1940).

فناوری اطلاعات شامل چه مواردی می شود؟

بخش ITاطمینان می‌دهد که سیستم‌ها، شبکه‌ها، داده‌ها و برنامه‌های کاربردی سازمان، همگی به درستی متصل شده و کار می‌کنند. تیم فناوری اطلاعات سه حوزه اصلی را مدیریت می کند:

  • استقرار و نگهداری برنامه های کاربردی، خدمات و زیرساخت های تجاری (سرورها، شبکه ها، ذخیره سازی)
  • نظارت، بهینه سازی و عیب یابی عملکرد برنامه ها، خدمات و زیرساخت ها
  • نظارت بر امنیت و حاکمیت برنامه ها، خدمات و زیرساخت

مسئولیتهای تیم فناوری اطلاعات

اکثر کارکنان IT در تیم، مسئولیت های مختلفی دارند که به چندین حوزه کلیدی تقسیم می شود، از جمله:

   مدیریت:

مدیران استقرار، عملیات و نظارت روزانه یک محیط فناوری اطلاعات، از جمله سیستم‌ها، شبکه‌ها و برنامه‌ها را مدیریت می‌کنند.

 ادمین ها:

اغلب وظایف دیگری مانند ارتقاء نرم افزار، آموزش کاربر، مدیریت مجوز نرم افزار، تدارکات، امنیت، مدیریت داده ها و رعایت الزامات فرآیند تجاری و انطباق را انجام می دهند.

کارکنان میز راهنمایی:

در پاسخ به سؤالات، جمع آوری اطلاعات و تلاش هایی برای عیب یابی سخت افزار و نرم افزار تخصص دارند.

پشتیبانی فناوری اطلاعات:

اغلب شامل مدیریت تغییرات و دارایی‌های IT، کمک به ادمین‌ها ، مدیریت پشتیبان‌گیری و بازیابی داده‌ها و برنامه‌ها، نظارت و تجزیه و تحلیل گزارش‌ها و سایر ابزارهای نظارت بر عملکرد و پیروی از جریان‌ها و فرآیندهای پشتیبانی است.

طیف گسترده ای از مشاغل IT وجود دارد که هر کدام دارای فناوری و مدیریت متفاوتی هستند.

it

چرا فناوری اطلاعات مهم است؟

گفته می شود که داده ها همان چیزی است که صنایع را در سراسر جهان تقویت می کند.IT ابزاری را برای توسعه، پردازش، تجزیه و تحلیل، تبادل، ذخیره و ایمن سازی اطلاعات فراهم می کند.

پردازش داده ها نقش مهمی در این شیوه های تجاری اصلی ایفا می کند، از جمله:

  • توسعه و طراحی محصول
  • بازاریابی و تحقیقات بازار
  • فروش و صورتحساب
  • توسعه و حفظ مشتری
  • حسابداری و مالیات
  • منابع انسانی و حقوق و دستمزد
  • انطباق با مقررات

محاسبات عملاً در زمینه های مختلفی از زندگی شخصی ما، به خصوص در تجارت و کسب و کار  نفوذ کرده است. فراگیر بودن محاسبات، که به آن محاسبات فراگیر نیز می گویند دلیل دیگری برای حیاتی بودن فناوری اطلاعات است. دستگاه های محاسباتی اغلب بیشتر از سرورها و رایانه های شخصی تکامل پیدا کرده اند. امروزه همه مشاغل و بیشتر افراد دارای چندین دستگاه محاسباتی از جمله تلفن، تبلت، لپ تاپ، کنسول بازی و حتی زنگ در، ترموستات، جاروبرقی و بسیاری از لوازم آشپزخانه هستند و از آنها استفاده می کنند. تقریباً همه این دستگاه‌ها، از اینترنت استفاده می‌کنند که میلیاردها دستگاه را در سراسر جهان به هم متصل می‌کند. این یک محیط پیچیده و بالقوه است که به تخصص IT برای مدیریت، امنیت، نگهداری و قابلیت اطمینان نیاز دارد.

 

IT ایجاد شبکه‌های ارتباطی برای یک شرکت، حفاظت از داده‌ها و اطلاعات، ایجاد و مدیریت پایگاه‌های اطلاعاتی، کمک به کارکنان برای عیب‌یابی مشکلات رایانه‌ها یا دستگاه‌های تلفن همراه خود، یا انجام طیف وسیعی از کارها برای اطمینان از کارایی و امنیت سیستم‌های اطلاعات تجاری است. تقاضا برای متخصصان در این زمینه بالا و رو به رشد است و افرادی که وارد این رشته می شوند طیف وسیعی از مسیرهای شغلی را برای انتخاب دارند.

searchdatacenter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *