بازیهای رایانه ای
خانه » وبلاگ » تاثیر بازیهای کامپیوتری بر کودکان

تاثیر بازیهای کامپیوتری بر کودکان


محققان تلاش کرده اند تا تاثیر بازی های ویدئویی را بر رشد کودکان درک کنند. انواع مختلفی از بازی ها برای اهداف مختلف ساخته شده اند .برخی می توانند سرگرم کننده و آرامش بخش باشند در حالی که برخی دیگر می توانند برای یادگیری و رشد مغز چالش برانگیز باشند. با این حال ، همه بازی ها برای کودکان خوب نیستند و تأثیرات آنها می تواند نامطلوب باشد.
بازی های ویدئویی توسط والدین به عنوان وقت گیر مورد انتقاد قرار می گیرند و بدتر اینکه برخی از کارشناسان آموزش و پرورش تصور می کنند که این بازی ها مغز را خراب می کند. انجام بازی های ویدئویی خشونت آمیز به راحتی توسط رسانه ها و برخی از کارشناسان به عنوان دلیل خشونت یا انجام رفتارهای ضد اجتماعی شدید مورد سرزنش قرار می گیرد. اما بسیاری از دانشمندان و روانشناسان دریافتند که بازی های ویدئویی در واقع می توانند مزایای زیادی داشته باشند . اصلی ترین آنها هوشمندسازی کودکان است. بازی های ویدئویی ممکن است در واقع مهارت های تفکر سطح بالا را به بچه ها بیاموزند که در آینده به آنها نیاز خواهند داشت.


بازی های ویدئویی فرزند شما را با فناوری رایانه و دنیای آنلاین آشنا می کند. باید بدانید که ما در حال حاضر در دنیایی با تکنولوژی بالا و پیچیده زندگی می کنیم. بازی های ویدئویی باعث می شود کودک شما با مفاهیم محاسبات سازگار شده و راحت باشد.
بازی های ویدئویی به شما و فرزند شما اجازه می دهد با هم بازی کنید و می تواند یک فعالیت خوب برای ارتباط باشد. برخی از بازی ها برای بچه ها و بزرگسالان جذاب هستند و می توانند برای همه سنی مناسب باشند. وقتی فرزند شما بیشتر از شما می داند ، می تواند نحوه بازی را به شما بیاموزد و این به شما امکان می دهد مهارت ها و استعدادهای فرزند خود را درک کنید.
بازی های ویدئویی علاوه بر این که در هنگام پیشرفت در سطح بازی حس شایستگی یا تسلط را به کودک می دهد ، به او کمک می کند تا وقتی در بازی های چند نفره یا در رسانه های اجتماعی تجربیات خود را با دیگران به اشتراک می گذارد ، با دیگران ارتباط معناداری برقرار کند.
بازی هایی که شامل چندین بازیکن می شود ، کودک شما را تشویق می کند تا برای دستیابی به اهداف خود ، همکاری کند. فرزند شما یاد می گیرد که به ایده های دیگران گوش دهد ، برنامه هایی را با بچه های دیگر تنظیم کند و وظایف را بر اساس مهارت ها توزیع کند.


اثرات مثبت بازی های ویدئویی بر کودکان


-کار مشترک به عنوان یک تیم


امروزه اکثر بازیها بصورت آنلاین انجام می شوند و اغلب چندین بازیکن از سراسر کشور یا جهان در آن شرکت می کنند ، که این امر کودک را تشویق می کند تا با دیگران بازی کند. این به کودک شما کمک می کند تا مهارت های مورد نیاز برای همکاری گروهی و حل مشکلات را بیاموزد


مهارتهای تصمیم گیری بهتر
بازی ها به صورت زمان واقعی عمل می کنند و اکثر بازی ها دارای سرعت بالایی هستند و از بازیکن می خواهند تا در مدت زمان کوتاهی تصمیمات سریعی بگیرد. این به ایجاد مهارت های تصمیم گیری کمک می کند که در زمینه های واقعی مانند ورزش یا پزشکی بسیار ارزشمند است ، جایی که اغلب تصمیمات ثانیه ای تحت فشار باید گرفته شود.


حفظ دقت در تصمیم گیری های سریع


بازی های ویدئویی می توانند با یادگیری سریع محاسبه تمام پارامترهای وابسته ، به فرزند شما کمک کنند تا دقت خوبی داشته باشد . این یک مهارت فوق العاده مفید است ، به همین دلیل است که حتی به سربازان و پزشکان توصیه می شود برای تقویت مهارت های تصمیم گیری خود بازی های ویدئویی انجام دهند.


-هماهنگی بین دست و چشم


با انجام بازی های ویدئویی ، کودکان هماهنگی چشم و دست را درک می کنند ،آنها شروع به یادگیری نحوه تأثیر حرکت اندام های خود بر فضا و منابع بصری اطراف خود می کنند. هماهنگی خوب چشم و دست برای فعالیتهای روزمره ضروری است. تقریباً در همه فعالیتهای ورزشی مورد نیاز است و حتی می تواند در حل معما نیز مفید باشد.

عملکرد شناختی بهتر


هنگامی که یک مهارت خاص چندین بار تکرار می شود ، مغز شروع به ایجاد یک ساختار می کند و مسیرهای عصبی جدید و فرستنده هایی را برای بهینه سازی عملکرد آن ایجاد می کند. در مواقعی که از تمرکز شدید استفاده می شود ، مغز به خودی خود قالب می گیرد تا بتواند مشکلات را سریعتر حل کند ، که در نهایت می تواند به حل مسائل در زندگی واقعی نیز کمک کند.

-حل مسئله و منطق
هنگامی که کودک بازی ای مانند پرندگان خشمگین را انجام می دهد ، مغز خود را آموزش می دهد تا راه حل های خلاقانه ای برای حل معماها و سایر مشکلات در پشت سر هم ارائه دهد.

اثرات منفی بازی های ویدئویی بر کودکان

-مسائل بهداشتی


صرف زمان زیاد برای انجام بازی های ویدئویی به جای انجام فعالیت های بدنی می تواند از چند جهت برای سلامت کودک مضر باشد. اگر کودک بیرون نیاید و در دنیای واقعی معاشرت نکند ، رشد شناختی او تحت تأثیر قرار می گیرد. نشستن مداوم در یک مکان و انجام طولانی مدت بازی های ویدئویی می تواند احتمال چاقی را افزایش دهد ، ماهیچه ها و مفاصل را ضعیف کند ، دست ها و انگشتان را به دلیل فعالیت بیش از حد بی حس کند . مطالعات متعدد نشان می دهد که حتی می تواند بینایی را نیز تضعیف کند.

-مواجهه با ارزشهای اشتباه


بسیاری از بازی های ویدئویی موجود در بازار شامل خشونت بیش از حد ، فحاشی ، نژادپرستی و بسیاری چیزهای دیگر هستند که نمی توانند به درستی توسط بچه ها درک شوند. معماری مغزی آنها هنوز در حال توسعه است و تا زمانی که در دنیای واقعی افشا نشوند ، نمی توانند بین درست و غلط تمایز قائل شوند.

-آنها را از نظر اجتماعی جدا می کند


حتی اگر بازی های چند نفره وجود داشته باشد ، اکثر بچه ها آنها را به تنهایی در اتاق های خود بازی می کنند. این امر مهارت های بین فردی آنها را در زندگی واقعی به شدت محدود می کند . چنین کودکانی در شروع گفتگوها کوتاهی می کنند و در اجتماعات اجتماعی احساس کسالت و بی حوصلگی می کنند. و در نتیجه ، شانس اختلال سازگاری ، افسردگی ، اضطراب ، استرس در کار و زندگی شخصی آنها بالا می رود.

منابع

www.raisesmartkid.com

parenting.firstcry.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *