خانه » وبلاگ » تاثیر بازیهای رایانه ای بر آموزش

تاثیر بازیهای رایانه ای بر آموزش


بازی های رایانه ای محبوب ترین سرگرمی در جوامع مدرن هستند و افراد را در سنین مختلف مورد هدف قرار می دهند. اعتیاد به رقابت و هیجان بازی ها آنها را متداول ترین برنامه های تفریحی برای نوجوانان امروزی می کند ، به طوری که آنها برای رسیدن به سطح بالاتری از بازی دست به هر کاری می زنند ، آنقدر در بازی غرق می شوند که کاملاً از محیط اطراف خود جدا می شوند. به چالش کشیدن موانع و رسیدن به سطح بالاتر در بازی ، بازیکنان را هیجان زده کرده و باختن بازی آنها را مضطرب می کند.

81 درصد از افراد زیر 18 سال به طور مرتب بازی های آنلاین انجام می دهند ،حد اعتدال ، بازی می تواند سرگرم کننده ، اجتماعی و تعاملی باشد و فرصت هایی را برای کودکان و جوانان برای یادگیری و حل مشکلات فراهم کند. اکثر افراد هیچ آسیبی را تجربه نخواهند کرد.
اعتقاد بر این است که بازی های رایانه ای مانند تماشای تلویزیون فرصت هایی را برای یادگیری بصری فراهم می کند.
در حال حاضر در ایران ، بخش زیادی از اوقات فراغت دانش آموزان در خارج از مدرسه صرف بازی های رایانه ای می شوددلایل جذابیت نوجوانان به این بازی هابه علت هیجان انگیز بودن و دسترسی آسان آنها است و اینکه مقامات و خانواده ها هیچ برنامه مناسبی برای دانش آموزان ندارند. اوقات فراغت و گزینه های زیادی برای سرگرمی آنها وجود ندارد. انجام بازی های رایانه ای تا حدی می تواند مفید باشد ، اما بازی طولانی مدت منجر به عوارض مختلف جسمی و روحی می شود.
شیوع روزافزون بازی های رایانه ای در بین کودکان و نوجوانان باعث شده است که بسیاری از محققان تأثیرات این بازی ها بر بازیکنان را تعیین کنند.
امروزه انواع مختلفی از بازی های رایانه ای موجود است. هدف بازی های رایانه ای موارد مختلف زندگی کودک است. بیشتر بازی های رایانه ای که برای کودکان طراحی شده اند ، آموزشی ، جدی یا معمولی هستند.
تمرکز موسسات آموزش عالی آماده سازی متخصصان آینده است. برای دستیابی به این هدف ، روشهای نوآورانه تدریس نظیر بازیها و شبیه سازیها استفاده می شود
در مجموع ، نتایج نشان می دهد که بازی ها ویا شبیه سازی ها تأثیر مثبتی بر اهداف یادگیری دارند.
بازیها و شبیه سازیها به عنوان برنامه های تکنولوژیکی در حال پیشرفت سریع هستند ، در حال حاضر به طور گسترده ای در فرایند آموزشی سنتی ادغام شده اند.
در سال های اخیر ، بازی های دیجیتالی یا تحت وب به طور فزاینده ای از یادگیری پشتیبانی می کنند.
بازیها و شبیه سازیها تأثیرات متفاوتی را در بخشهای مختلف از جمله عملکرد دانش آموزان ، مشارکت و انگیزه یادگیری نشان می دهند. با این حال ، از آنجا که این مطالعات فقط بر روی رشته های خاصی تمرکز می کنند .
محققان فقط بر نتایج شناختی تمرکز نمی کنند ، و به طور همزمان ، اثرات رفتاری و عاطفی را نیز تجزیه و تحلیل می کنند.

خریدهای درون بازی و درون برنامه ای چیست؟
اگرچه بسیاری از بازی ها رایگان هستند ، اما دارای ویژگی های ممتازی نیز هستند که برای دسترسی به آنها باید هزینه پرداخت کنید. این موارد می تواند شامل کاراکترها ، امتیازها یا واحد پول مجازی باشد. بنابراین کودکان ممکن است از پول واقعی در بازی برای خرید این موارد استفاده کنند تا گیم پلی خود را ارتقا دهند یا در بازی بیشتر پیشرفت کنند.


مزایای بازیهای رایانه ای برای کودکان


افزایش انگیزه و تعامل دانش آموزان


افزایش مهارت های بصری


افزایش توانایی تعامل و همکاری با همسالان


بهبود یادگیری و ساده سازی آموزش


بهبود مهارت حل مسئله


تقویت حافظه


افزایش توجه و تمرکز


بهبود سرعت مغز


بررسی اخیر مطالعات در مورد این موضوع نشان می دهد که بازی های ویدئویی و برنامه های بازی بر مغز ما تأثیر می گذارد و می تواند ساختار آنها را تحت تأثیر قرار دهد و همچنین بر رفتار ما تأثیر بگذارد. بازی های رایانه ای بیشترین تأثیر را بر آن نواحی مغزی که مسئول توجه و تجسم هستند ، می گذارند. مطالعات نشان داد که بازی های رایانه ای در واقع آن مناطق مغز را کارآمدتر می کند.
تحقیقات قبلی نشان داده است که اثرات منفی احتمالی بازی های رایانه ای شامل زمان کمتر گذراندن با دوستان و مشکلات اجتماعی در بین نوجوانان و جوانان است. برعکس ، برخی از تحقیقات شواهدی از تأثیرات مثبت در صورت بازی های رایانه ای با دوستان واقعی یا آشنایان داخلی دارند. بسیاری از بازی های معاصر تعاملی و اجتماعی هستند که نیاز به همکاری و کنترل خود دارند.

تحقیقات نروژ نشان می دهد که پسران بازی های رایانه ای را بسیار بیشتر از دختران انجام می دهند ، چیزی که در مطالعات متعدد یافت شده است. آنها همچنین به احتمال زیاد در جمع دوستان خود بازی می کنند و بازی های رایانه ای را بخشی از فرهنگ و معاشرت خود می کنند.

منابع


files.eric.ed.gov/fulltext
www.asachelt.org/2523
kidslox.com/blog/negative-effects-of-video-games
educationaltechnologyjournal.springeropen.com
hwww.internetmatters.org/hub/news-blogs

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *