واقعیت افزوده یک ابزار نسبتاً جدید در آموزش و پرورش است. از سال 2010 ، اولین برنامه های کاربردی واقعیت افزوده برای تلفن های هوشمند ظاهر شد. این ابزارها اما بسیار محدود بودند.
انسانها موجوداتی سه بعدی هستند. یکی از بزرگترین اختراعات بشریت ، نوشتن است که ما را قادر ساخت تا دانش را به صورت دوبعدی تدوین کنیم. تنها در حال حاضر ، پس از 5000 سال دانستن نحوه نوشتن ، می توانیم اطلاعات را به صورت سه بعدی با استفاده از واقعیت افزوده و واقعیت مجازی کدگذاری کنیم. انقلابی که در حال وقوع است شبیه به ظهور نوشتن در 5000 سال پیش است ، اگرچه هنوز آن را به طور کامل ندیده ایم.
واقعیت افزوده با استفاده از گرافیک رایانه ای ، یک تجربه دیجیتالی غنی را ایجاد می کند و به شما کمک می کند تا دنیای فیزیکی اطرافتان را بهتر درک کنید،واقعیت را به محتوای دیجیتالی متصل می کند و فرایند یادگیری را جالب می کند
AR به طور فزاینده ای در محیط های آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد ، اغلب برای کمک به دانش آموزان با موضوعات پیچیده
کاربرد دیگر واقعیت افزوده در آموزش و پرورش شامل آموزش دیدگاه های جهانی از طریق سفرهای مجازی می باشد ، که دانش آموزان را قادر می سازد تا تعامل متقابل با فرهنگ های دیگر داشته باشند
واقعیت افزوده شیوه سنتی آموزش را تغییر داده و نقش معلمان را در کلاس درس عوض می کند.
و همچنین الهام بخش دانش آموزان برای استفاده از تخیل و کشف محیط اطراف خود از طریق راه حل جدید فن آوری است و دانش آموزان را تشویق می کند تا کار گروهی انجام دهند و مهارت ها و دانش مختلف را برای حل مشکلات ترکیب کنند
به طور خلاصه ، بر اساس این ارزیابی ها ، می توانیم تعیین کنیم که مزایای اصلی استفاده از واقعیت افزوده در کلاس درس عبارتند از:
توجه یکسان به همه دانش آموزان
استفاده از سیستم واقعیت افزوده در آموزش و پرورش ، توجه منحصر به فرد به دانش آموزان را تضمین می کند و همچنین محتوای یادگیری را با توجه به توانایی دانش آموز ان سفارشی می کند. در سیستم آموزشی فعلی یک معلم تنها دسته ای از دانش آموزان را اداره می کند ، توجه کامل به هر دانش آموز یک کار بسیار چالش برانگیز است . این امر در واقعیت افزوده صدق نمی کند.
محتوای متحرک
ارائه محتوای متحرک برای درس توجه دانش آموزان را به طور پویا جلب می کند. و به آنها کمک می کند تا موضوع را دقیق تر و کارآمدتر درک کنند. با ارائه نکات صوتی یا تصویری به معلمان کمک می کند تا با دانش آموزان ارتباط بهتری برقرار کنند،همچنین مهارت های شناختی دانش آموز را تقویت می کند
یادگیری تعاملی تر و همه جانبه تر می شود
تعامل کلید یادگیری کامل است و واقعیت افزوده یک تجربه جالب و سرگرم کننده برای کودکان مدرسه ای است. آنها از فناوری به عنوان سرگرمی لذت می برند ، اما در حقیقت ، آنها یادگیری مطالب را به شیوه ای بهتر و تعاملی آغاز کرده اند. و باعث ایجاد تغییر در مرزهای متعارف آموزش و پرورش می شود
همچنین می توان تاریخ یا ادبیات را از طریق فناوری سه بعدی تعاملی کرد . بنابراین ، این کار به یادگیرندگان کمک می کند تا به آسانی کار کنند و موضوعات خشک یا نظریه را جالب تر یاد بگیرند یادگیری سیارات ، ریاضیات هم آسانتر می شود
محیط جذاب
بخشی از درس را می توان به عنوان یک تیزر با مدل های سه بعدی تهیه کرد. و به این ترتیب به دانش آموز کمک می کند تا چیزها را از دیدگاه دیگری یاد بگیرد
در یک سال گذشته ، سه مطالعه نشان داده است که استفاده از واقعیت افزوده در کلاس های درس باعث جذابیت بیشتربرای دانش آموزان می شود و دانش آموزان با استفاده از آن عمیق تر یاد می گیرند.
ایجاد انگیزه
مشارکت دادن دانش آموزان در محیط خودشان به آنها انگیزه زیادی می دهد
کلاس مدرن
واقعیت افزوده فرصتی را ایجاد می کند تا دانش آموزان فارغ از موقعیت مکانی از بهترین معلمان سراسر کشور یاد بگیرند. این امر فشار هزینه را برای دانش آموزان کاهش می دهد و می تواند بدون نگرانی در مورد هزینه سفر ، در کلاس آموزش از راه دور ثبت نام کند
آموزش تصویری
منابع تصویری واقعیت افزوده تأثیر مستقیم بر روند یادگیری دارند. دانش آموزان می توانند بدون هیچگونه حضور فیزیکی ، تجربه زنده ای در زمینه یادگیری داشته باشند و موضوعات مهم را درک کنند
افزایش مشارکت
در اسپو ، دومین شهر بزرگ فنلاند ، شهروندان و دانشجویان در برنامه ریزی شهری شرکت کردند و با طراحی مجدد محیط محلی خود در واقعیت افزوده ، مهارت های دیجیتالی خود را توسعه دادند. در گزارش ارزیابی پروژه آمده است که استفاده از واقعیت افزوده «مشارکت شهروندان را ممکن می سازد و مهارت های شغلی آینده را با کمک فناوری جدید آموزش می دهد. این مهارت تفکر انتقادی و شناخت بصری را توسعه می دهد
منابع
www.3dbear.io/blog
www.linkedin.com/pulse
colaninfotech.com/blog