اپلیکیشن پزشکی
خانه » وبلاگ » اپلیکیشن های پزشکی

اپلیکیشن های پزشکی


ارتباطات سیار پیشرفته در حال حاضر در “تلفن های هوشمند” ترکیب شده اند، که قادر به اجرای نرم افزارهای شخص ثالث هستند. تعداد کاربران گوشی های هوشمند، از جمله در میان متخصصان مراقبت های بهداشتی، به سرعت در حال افزایش است.
مراقبت های بهداشتی، مانند بسیاری از صنایع دیگر، به لطف پیشرفت های فناوری، دستخوش تحولی سریع شده است. استفاده از برنامه های کاربردی پزشکی گوشی های هوشمند در سراسر جهان افزایش یافته است.به طوری که افراد بیشتری برای همه چیز از درمان های پزشکی گرفته تا سلامت و رفاه عمومی به آنها اعتماد می کنند.
به عبارت دیگر: این برنامه ها می توانند به بیماران کمک کنند تا سلامت خود را مدیریت کنند و به پزشکان در تسهیل و بهبود مراقبت از بیمار کمک کنند.


دلایل ساخت اپلیکیشن مراقبت های بهداشتی

در دنیای امروز، همه در تلاش هستند تا سلامتی خود را در زندگی پرمشغله خود در اولویت قرار دهند. محبوبیت فوق‌العاده اپلیکیشن‌های مراقبت‌های بهداشتی گواه این واقعیت است که افراد بیشتری برای مراقبت از خود و دستیابی به اهداف سلامتی خود به طور فزاینده‌ای به فناوری تکیه می‌کنند.

جالب‌تر این است که حتی متخصصان مراقبت‌های بهداشتی نیز از برنامه‌های سلامت گوشی هوشمند استفاده می‌کنند. این برنامه ها می توانند به بیماران کمک کنند در مواقع اضطراری بدون مراجعه به کلینیک با پزشک خود تماس بگیرند. پزشکان اکنون می توانند از راه دور به داده های سلامتی بیماران دسترسی داشته باشند، پیشرفت آنها را زیر نظر داشته باشند و راهنمایی های لازم را ارائه دهند.
شیوع ویروس کرونا نیاز فوری به بازبینی مجدد مراقبت‌های بهداشتی جهانی و ایمن‌تر کردن، فراگیرتر و قابل دسترس‌تر کردن آن را بیشتر نشان داده است. اپلیکیشن‌های پزشکی موبایلی می‌توانند خطر انتقال بیماری را کاهش دهند و به افراد اجازه دهند در امنیت کامل در خانه‌شان به امکانات مورد نیاز دسترسی داشته باشند.

فاکتور مهمی که باید در نظر گرفت این است که دیجیتالی شدن مراقبت های بهداشتی می تواند جایگزین بسیاری از متخصصان شود و منجر به از دست دادن شغل شود. اگرچه فناوری هرگز نمی‌تواند به طور کامل جایگزین انسان شود، و بسیاری از عملیات‌ها وجود دارند که خودکار کردن آنها دشوار است، صنعت مراقبت‌های بهداشتی باید با این واقعیت جدید سازگار شود.


انواع برنامه های پزشکی مراقبت های بهداشتی
اپلیکیشن های مراقبت های بهداشتی به طور کلی به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

برنامه های کاربردی برای ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی

برنامه های کاربردی برای کاربران (بیماران،کاربران عمومی)

اپلیکیشن گوشی های هوشمند برای پزشکان و سایر متخصصان پزشکی اغلب باید به صورت سفارشی ساخته شوند ،زیرا برای یک موسسه پزشکی خاص (بیمارستان، کلینیک و غیره) باید نیازهای خاص در نظر گرفته شود . و به فناوری پیچیده نیاز دارند و اغلب گرانتر هستند. این اپلیکیشن ها دارای ویژگی های منحصر به فرد هستند و اهداف مختلفی دارند مانند:


مانیتورینگ بیمار

این برنامه‌ها به کارکنان مراقبت‌های بهداشتی کمک می‌کنند تا مراقب شرایط و پیشرفت بیماری بیماران خود در طول مدت درمان باشند. این خدمات می‌توانند گزارش‌های آزمایش پزشکی بیماران را ذخیره کنند، که پزشکان در هر زمان که بخواهند می‌تواند به آنها دسترسی داشته باشند.


مرجع و پایگاه داده مراقبت های بهداشتی

با این برنامه‌ها، پزشکان می‌توانند تمام داده‌های مربوط به بیماری‌های مختلف، شرایط پزشکی، داروها و نسخه‌ها را در یک مکان نگه دارند. این برنامه‌های مرجع می‌توانند به پزشکان کمک کنند تا از جدیدترین دانش پزشکی مطلع شوند.


شبکه سازی حرفه ای

این برنامه ها یک شبکه اجتماعی برای متخصصان مراقبت های بهداشتی هستند که در آن می توانند دانش را مبادله کنند، سؤالات خود را بپرسند و پاسخ دهند و به عنوان یک جامعه تعامل داشته باشند.


نوبت دهی

این برنامه‌ها را می‌توان برای تعیین قرار ملاقات، اطلاع‌رسانی به بیماران و پزشکان در مورد معاینات آتی، تغییر برنامه‌ها و سایر به‌روزرسانی‌های ضروری به‌طور یکپارچه استفاده کرد.


پزشک آنلاین

این برنامه‌ها که به عنوان برنامه‌های بهداشت از راه دور یا پزشکی از راه دور نیز شناخته می‌شوند، به ارائه خدمات مراقبت‌های بهداشتی از راه دور از طریق مشاوره آنلاین کمک می‌کنند و به‌ویژه برای موارد اضطراری حیاتی هستند.


ویژگی‌های ضروری برنامه‌های سلامت

ردیابی

مهمترین ویژگی در هر اپلیکیشن بیمار، نظارت بر علائم حیاتی بیمار مانند فشار خون، ضربان قلب، سطح قند خون، نبض، کالری دریافتی و غیره است.


برنامه ریزی و یادآوری

این ویژگی ملاقات بدون دردسر پزشک را ارائه می دهد. همچنین می تواند یادآورهایی را برای مصرف دارو، خواب، مصرف آب، اهداف مصرف کالری روزانه و غیره برنامه ریزی کند.


اطلاعات پزشک

از طریق این ویژگی، بیماران می توانند پزشکان را بر اساس تخصص، در دسترس بودن، مکان و سایر پارامترها جستجو کنند. آنها همچنین می توانند قبل از رزرو قرار ملاقات، مشخصات یک پزشک را با جزئیات بررسی کنند.


پایگاه اطلاعات بیمار

این ویژگی نرم افزار را قادر می سازد تا نسخه ها، تاریخچه پزشکی، گزارش ها و سایر داده های حساس را ذخیره کند که هم بیماران و هم پزشکان در هر زمان به آنها دسترسی دارند.


چت های بلادرنگ

از طریق این ویژگی، بیماران می‌توانند در زمان واقعی با پزشکان خود در ارتباط باشند و کمک به موقع دریافت کنند. این ویژگی می تواند دسترسی آسان به مراقبت های بهداشتی را تسهیل کند و بین پزشکان و بیماران اعتماد ایجاد کند.


نظرات و رتبه بندی ها

از طریق این ویژگی، بیماران می توانند بازخورد ارزشمندی ارائه دهند و تجربیات درمانی خود را با سایر بیماران به اشتراک بگذارند. این به بیماران کمک می کند تا بهتر تصمیم بگیرند و اعتبار و وفاداری بیمار را برای خدمات مراقبت های بهداشتی ایجاد کنند.


درگاه پرداخت

ادغام پرداخت موبایلی با جدیدترین ویژگی‌های پرداخت دیجیتال (کیف پول، کارت‌های اعتباری، بانک و غیره) بیماران را قادر می‌سازد تا با خیال راحت هزینه درمان و/یا بیمه را پرداخت کنند.

استانداردهای حریم خصوصی و امنیتی برنامه های پزشکی موبایل

برنامه‌های مراقبت‌های بهداشتی بسیاری از داده‌های شخصی مانند تاریخچه بیمار، آدرس، اطلاعات تماس، جزئیات پرداخت و غیره را ذخیره و پردازش می‌کنند. بنابراین باید از قوانین سخت‌گیرانه حریم خصوصی و قانونی پیروی کنند، که از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است.


مزایای اپلیکیشن پزشکی

اجازه دادن به بیماران و پزشکان آنها برای حفظ تماس مداوم از طریق

مشاوره مجازی، به جای تکیه بر قرار ملاقات های حضوری

ارائه مراقبت از سالمندانی که به دلیل شرایط مزمن نیاز به حمایت مداوم دارند و بیمارانی که به راحتی نمی توانند خانه خود را ترک کنند


کمک به بیماران برای دسترسی سریع به اطلاعات ضروری سلامت، که می تواند


هزینه های اضافی مانند بازدیدهای غیر ضروری بیمارستان را به حداقل برساند

شخصی سازی داده های سلامت و برنامه های درمانی برای هر بیمار

کاهش هزینه های بیمارستانی با کاهش مصرف کاغذ و ضایعات


ارائه یادآوری به بیماران برای مصرف دارو، بررسی وضعیت حیاتی یا ثبت

منابع

healthinformatics.uic.edu

techexactly.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *