دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه » وبلاگ » کاربرد واقعیت افزوده در پزشکی

کاربرد واقعیت افزوده در پزشکی

از ورود تکنولوژی واقعیت افزوده به حوزه های مختلف زندگی ما چندین دهه می گذرد. شاید بهتر باشد بگوییم این فناوری در همه جا نفود کرده است از جمله در حوزه های تجاری، هنری، بازیها و…. یکی از جاهایی که به نظر میرسد ورود واقعیت افزوده تاثیر چشم گیری داشته باشه، حوزه پزشکی و جراحی است.
سوالی که پیش می آید این است که این فناوری چطور و چگونه در زمینه پزشکی و مخصوصا عمل های جراحی می تواند استفاده شود؟

همانطور که می دانید در واقعیت افزوده یک مجموعه المانهای مجازی به دنیای واقعی اضافه می شوند در راستای ایجاد تعامل بیشتر بین کاربر و محیط واقعی. با این تعریف کوتاه از واقعیت افزوده انتظار می رود تعامل بین بیمار و جراح در حین عمل جراحی بیشتر شود.

آیا نیاز به اضافه کردن المانهای واقعیت افزوده در حین عمل جراحی احساس شده است؟ به یک نمونه توجه کنید. جیوانی واریالی، جراح فک و صورت در بیمارستان دانشگاه «سنت اورسولا» در بولنی می‌گوید: “ما اغلب در جراحی فک صورت، برای اصلاح ناهنجاری‌های اسکلتی و فکی مجبوریم بخش‌هایی از اسکلت صورت را تغییر بدهیم. اگر راهی وجود داشته باشد که با آن بتوانیم برای حفظ تقارن دو طرف صورت داخل صورت بیمار را ببینیم کمک ارزشمندی خواهد بود”.

کاربرد فناوری واقعیت افزوده در اتاق عمل می تواند این باشد. نمایش اطلاعات مورد نیاز پزشک در حین عمل جراحی مانند اطلاعات مربوط به تنفس و ضربان قلب بیمار در صفحه نمایش هدست یا عینک جراح. اینکار باعث سهولت در دریافت این اطلاعات برای پزشک می شود. یا اینکه تصاویر پزشکی مثل سی تی اسکن، ام آر آی، رادیوگرافی یا داده‌های دیگر بیمار با تصاویر واقعی ترکیب شده و در هدست جراح قرار می‌گیرد. جراح در حین عمل جراحی از این اطلاعات استفاده می کند.

وینچنزو فراری، متخصص مهندسی پزشکی در دانشگاه پیزا می‌گوید: “یکی از ویژگی اصلی این عینک این است که اطلاعاتی را که جراح حین انجام جراحی به آن نیاز دارد مقابل چشم او قرار می‌دهد. در این صورت جراح قادر است صحت اطلاعات دریافتی از واقعیت مجازی را با دقت فوق‌العاده بالا تایید کند. علاوه بر این، میدان دید جراح نیز گسترش می‌یابد.”

این تکنولوژی فقط برای عمل های جراحی مورد استفاده قرار نمی گیرد. به عنوان مثال روانپزشکان می توانند در درمان اضطراب و ترس از این تکنولوژی استفاده کنند. بیماران از طریق مواجه شدن با ترس‌های خود بطور مثال ترس از حشرات، در یک محیط مجازی کنترل شده، تحت درمان قرار می‌گیرند.

اینطور به نظر می رسد که فناوری واقعیت افزوده تحول بزرگ در حوزه پزشکی و عمل های جراحی بوجود خواهد آورد. نکته حائز اهمیت نجات جان انسان ها با استفاده از این تکنولوژی خواهد بود.